Ben

    Juli 2020 blev jag klar med mitt gymansieutbildning, samhällsvetenskapliga programmet med inriktning beteende vetenskap. Jag fick godkänd på alla mina kurser. förutom mitt gymnasiearbete. Mitt slutliga mål är att plugga till journalist, 3 års utbildning i Göteborg. Men jag tänkte att gå en undersköterska kurs på komvux innan jag börjar plugga på universitet. Nu till min frågra: Jag vet att jag måste ha ett godkänd gymnasiearbete för att plugga vidare på universitet. Måste man skriva ett gymnasiearbete på undersköterska linjen? Kan jag använda denna gymansiearbetet för att plugga vidare, alltså för att komma in på jounalist programmet?

    • Anna : Du behöver ta ut examensbevis från komvux. Prata med SYV på komvux.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ben,

    Om du vill få grundläggande högskolebehörighet, behöver du ta ut Examensbevis. Prata med SYV på komvux. Det är möjligt att du kan ta ut examensbevis som undersköterska. Och i så fall gör du komvuxarbete (som numera gös i stället för tidigare gymnasiearbete på komvux) inom vård och omsorg.

    Om du vill komma in på den här utbildningen, journalistprogrammet på Göteborgs Universitet, så krävs det följande: grundläggande behörighet + för särskild behörighet: godkända betyg i gymnasiala kurser Historia 1b och Samhällskunskap 1b.
    Du kan i ditt examensbevis som undersköterska från komvux ta in även kurserna historia1b och samhällskunskap 1b. Du behöver också ha godkända betyg i svenska 2,3 (eller SAS, svenska som andraspråk 2 och3) och i engelska 6.
    Det kan vara snabbare väg för dig att göra komvuxarbete (tidigare gjorde man även på komvux - gymnasiearbete, men från 1 juli gör man Komvuxarbete i stället) inom samhällsvetenskap och då kan du ganska snabbt få ut examensbevis från komvux.

    Det går inte att ta in gymnasiearbete eller komvuxarbete inom vård-och-omsorg in i examensbevis från "samhällsvetenskapsprogrammet" (studieområde samhällsvetenskap och humaniora). På komvux tar man ut antingen Högskoleförberedande examen inom (från 1 juli 2021 ett av studieområden, samhällsvetenskap och humaniora, eller naturvetenskap och teknik) eller så tar man ut Yrkesexamen. Du måste diskutera med SYV på komvux om du ska läsa mot högskoleförberedande examen eller mot yrkesexamen.
    Om du har godkända betyg från alla kurser i samhällsvet.programmet från gymnasiet förutom gymnasiearbete, är det mycket snabbare för dig att göra Komvuxarbete (som på komvux ersatt gymnasiearbete, från 1 juli 2021) inom samhällsvetenskap (du kan göra det på endast 5 veckor, om du läser på heltid).