emma

    Hejsan! Jag undrar om det är möjligt att läsa flera kurser samtidigt på universitetet? Det står på nätet att heltidsstudier är 30 hp per termin, och man får max läsa 45 hp per termin. Betyder det att jag kan läsa exempelvis lärarlinjen (som jag antar är 30 hp per termin) samt språk (ligger på 7,5-15 hp, en termin)? Alltså, går det att plugga ett program samt en kurs samtidigt? det överskrider inte 45 hp, och är det möjligt att tacka ja till två saker på antagning.se?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Ja, det är möjligt. Antagning.se kommer att anta dig (om du kommer upp till antagningsgränsen, alltså vinner i konkurrensen) - till upp till max 45 hp per termin, alltså kan du läsa en heltidsutbildning som går på 30 högskolepoäng/termin + vid sidan av kurser eller ännu ett program, som går på halvtid, alltså 15 hp/termin.
    Ange i din ansökan enligt följande: det du helst vill läsa - högst upp och sedan "i fallande grad", det du i värsta fall vill läsa - som sista alternativet, längst ner.
    Om man t.ex söker
    1. ett program på heltid
    2. ett annat program på heltid
    3. ännu ett program på heltid
    4. en kurs som går på 25%
    5 en kurs som går på halvtid
    6. en kurs som går på 25% av studietakt
    7 . en kurs som går på halvtid - kan man t.ex bli ANTAGEN på sina andra & 5-te alternativet eller på sitt 4-de, 5-te, 6-te och 7-de (tillsammans, eller rättare sagt, samtidigt).
    Viktigt att strikt prioritera just i den ordningen som utbildningar är viktiga för dig. T.ex om du blir antagen till första och fjärde alternativen (exempel ovan), så kan du inte bli antagen till 5-te också, för det överskrider 150% av studietakt, men du kan bli antagen till 6-te (om ditt meritvärde eller resultat av högskoleprovet räcker för det).
    Sedan om du får besked ANTAGEN har du viss tid på dig att svara: Ja, jag vill behålla min plats; eller Nej, jag vill inte ha platsen. Läs gärna på antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/anmal-dig-sa-här