Elin

    Hej! Jag är intresserad av att plugga utomlands men jag undrar om det är möjligt att göra det med en komvuxexamen. Själv så resonerar jag ju så att om jag är behörig för att plugga i Sverige borde jag ju vara behörig att plugga utomlands också, även om jag har gått komvux (dessutom har jag gått alla de tre åren i gymnasiet- det blev bara krångel med ett av betygen) och speciellt om jag har 2500 poäng. Det står nämligen inte så mycket om just vilka examensbevis som gäller för svenska elever (på den ena stod det bara gymnasieexamen från ett högskoleförberedande program- dock kan ju knappast en enda skola hålla koll på hur varenda skolsystem i hela EU går till). Skulle vara jättetacksam för ett svar på min fråga.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det borde inte vara ngt skillnad även för studier Utomlands om det är examen från gymnasiet eller från komvux. Jag tror, alltså att du har rätt men kan inte heller garantera. Olika skolor utomlands kan ”hitta på” diverse regler därför är det bäst att fråga på just den skolan dit du vill söka.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för svar! Ja, jag kan tänka mig att vissa skolor gör så. Men om de undrar vad min examen "är för något" så att säga så är det ju bara att förklara vad som hände.
    • Milla : Visst. Lycka till! Fråga syv kommer hålla tummarna för dig!