Ebba
    Hej! Jag går just nu i 1:an på samhällsprogrammet, och undrar om det är möjligt att ta studenten ett år tidigare genom att samtidigt som jag går tvåan i skolan läsa treans ämnen på distans? Liksom lägga upp treans kurser på eget schema(tex korrespondensgymnasiet) och plugga extra mycket på loven, och så klart även efter mina vanliga skoldagar. Förstår att det skulle kräva otroligt mycket självdisciplin och engagemang och det har jag, men det jag undrar är om det är möjligt rent praktiskt? Mvh Ebba

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Ebba,
    jätteroligt att du är så studiemotiverad och vill läsa på mer än heltid! Väldigt bra att du är beredd att satsa!
    Rent praktiskt kan det dock bli väldigt svårt - för att vem som skulle ge dig möjlighet att tenta av kurserna? Du får givetvis anmäla dig till prövningsenheten. Det brukar kosta 500 kr. per kurs att tenta av. Du får då själv skaffa dig kunskaper i kurserna genom självstudier. Det är inte omöjligt men svårt då det kostar pengar och du måste läsa helt på egen hand.
    Om du vill på din gymnasieskola läsa t.ex. Matematik 3b, då måste du först få minst E betyg i Matematik 2b och så vidare - för att bli behörig att läsa Historia 2b, måste man först uppvisa godkänt betyg i Historia 1b.
    Om du redan läser på heltid, hur skall du kunna gå på lektioner i andra kurser som går samtidigt som du har lektioner dina andra obligatoriska ämnen?
    Det finns en gymnasieskola http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium som erbjuder studier på distans. Om du byter till den skolan, då finns det kanske större möjligheter - då du bedriver studier via internet och kan kanske läsa i din egen takt, snabbare.
    Jag råder dig ta kontakt med Korr Online och fråga dem om de har plats åt dig och om du i så fall skulle kunna läsa snabbare än heltid, om du byter till dem.
    Önskar dig stort lycka till med dina studier!
    Mikael SYV