Marcus
    Har blivit kontaktad om att spela fotboll och plugga på college i USA. Därför undrar jag om det går att ta studieuppehåll från min nuvarande skola. Alltså om jag kan åka och plugga på college ett år och sedan komma tillbaka till min högskola och slippa antagningsprocessen i Sverige på nytt?

    Mvh Marcus Gerd

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Marcus,
    Om du läser ett högskoleprogram kan du begära att få ta ett studieuppehåll med platsgaranti. Det innebär att du, i fall du blir beviljad studieuppehåll, behåller din plats och har möjlighet att återuppta dina studier vid ett senare tillfälle.

    Ansök om studieuppehåll med platsgaranti hos universitetet eller högskolan där du studerar.
    I ansökan ska du ange vilka särskilda skäl som gör att du inte kan fortsätta studierna. I ditt fall är det möjlighet för dig att studera ett år utomlands.

    Om högskolan beviljar dig studieuppehåll med platsgaranti gäller det alltid för en bestämd tid. Spara beskedet - där framgår vad som gäller för dig, bland annat framgår det när du senast kan återuppta dina studier och hur du ska göra för att återuppta dem.

    Kontakta din högskola för mer information om studieuppehåll med platsgarantí.

    Om din högskola beslutar att inte ge dig studieuppehåll kan du överklaga till överklagandenämnden för högskolan, ÖNH http://www.onh.se

    Råder dig kontakta rektorsexpeditionen på det fakultetet du studerar. De kan säkert hänvisa dig rätt.
    Hoppas du fick svar från mig som blir till hjälp för dig!
    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte