Annathunberg
    Hej!
    Jag börjar få lite olika frågor angående ansökan till högskolan.
    Det är så att jag har sökt bl.a
    1.socionom i Göteborg
    2 kandidatprogrammet i offentlig förvaltning
    3 sjuksköterska i högskolan väst

    Jag kommer säkert inte in med mina poäng till socionom Men nu känner jag att jag hade gärna velat komma in på sjuksköterska programmet mer än något annat.
    Förmodligen har ssk lägre antagningpoäng än allt annat.
    Hur går det till? Tackar man ja/ nej till varje program man har blivit antagen eller blir man ”struken” och kommer in på det man sökt och lagt högst upp i ansökan?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det är Antagning.se som jobbar med administration kring antagning till svenska högskole- och universitetsutbildningar så du vinner på att fråga där. Du kan t.ex ringa till Antagning.se på vardagar kl.9-16 på tel.nr 0771-550720
    Jag jobbar, som sagt, inte med administration kring antagningar, men jag kan svara vad min uppfattning är (utifrån det jag läser på www.antagning.se och utifrån de svar som jag tidigare fått när jag frågade de som jobbar på Antagning.se) och det ser ut på följande sätt: man kan bli antagen till max 45 högskolepoäng och man blir ”struken” från de utbildningar som överstiger 45hp om man  kom in på det man sökt och lagt högst upp i ansökan.
    Förtydligande: alla de tre alternativen som du nämner i din fråga är program på heltid (30 hp per termin) och du kan därför bli antagen endast till ett av de programmen. Om du blir antagen till alternativet nr.2, men du är behörig till alternativet nr.1 blir det så här: du ställs i RESERV till ditt alternativ nr.1; du blir ANTAGEN till alternativ nr.2 och du blir "struken" från tredje alternativet.
    Om du nu har kommit fram att du vill helst bli antagen till alternativet nr.3, då råder jag dig läsa på antagning.se eller kontakta antagning.se för att få fram om du kan ta bort de två andra alternativ och ha ditt tredje alternativ som ditt enda. Jag tror du kan göra det även nu, när anmälningsperioden är slut.

    Studie- och yrkesvägledare