Marta

    Hej! Jag är en elev i 9:an och ska börja i gymnasiet nästa år, troligtvis natur linjen. Jag är en ambitiös tjej och har det lätt för mig i skolan och därför har jag jobbat framåt i matte och NO. Jag har inte "officielt" klarat av någon kurs, men jag har jobbat igenom böckerna och kollat på en massa online lektioner för Matte 1 och 2C, Kemi 1 och Fysik 1. Jag har också testat mig med gamla nationella prov för de ämnen och klarade av alla på A/B-nivå. Därför undrar jag om det är möjligt att redan nu tenta av dessa kurser så jag inte måste gör dem i gymnasiet. Skulle det vara en bra idé att göra så, eller är det kanske bättre att bara läsa om dem och få ett säkert A i alla.? Finns det något prov man kan ta, eller måste jag vänta och prata med rektorn på gymnasieskolan jag ska börja i? Och om jag kan göra något nu, vem ska jag vända mig till? Tack för hjälpen!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marta,

    det är jättebra att du har stora ambitioner och är duktig i skolan och även läser mer på egen hand.

    Det fick dock tyvärr inte ngt inarbetat system för att tenta av kurerna på förhand. Sedan finns det också andra saker att ta hänsyn till, t.ex om du vill få studiehjälp från CSN (som ersätter barnbidraget när man börjar på gymnasiet) då måste du läsa på heltid; skulle du tenta av ngn kurs på förhand, kommer dina studier på gymnasiet bli "deltidsstudier" och då har du inte rätt till studiehjälpen, tyvärr. På så sätt kan man bli straffat om man är duktig och ambitiös, vilket är jättetråkigt när det händer.
    ***
    Det finns många fördelar i att läsa "på vanligt sätt"; som du själv skriver kan du då troligtvis få högsta betygen + kanske har tid över till att jobba extra, några timmar i veckan: det är alltid bra med arbetslivserfarenhet och extrainkomst. Du kan också använda tiden som blir "över" till att läsa ett nytt språk eller lära dig att spela några musikinstrument eller bedriva självstudier inom ämnen som inte undervisas på gymnasiet.

    Du nämnde i din fråga att du ev komme söka till Naturvetenskapsprogrammet, om jag förstår dig rätt. Jag vill i så fall rekommendera inriktning Naturvetenskap på NA och den erbjuds på många gymnasieskolor. En lista på gymnasieskolor som erbjuder NA/naturvetenskap i Stockholm finns HÄR.

    Vänligen
    ANNA