Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag undrar om vad du tänker på när du skriver "tillgodoräkna" en del av kursen? Jag gissar på att din fråga handlar om universitetskurserna (inte om gymnasiala kurser).
    Om man vill ta in en kurs i sin examen, t.ex en kandidatexamen, så måste det vara en "hel kurs" som är godkänd i sin helhet, inte en delkurs eller några "moment" inom kursen.
    Om du menar "tilgodoräkna" en kurs för att påvisa för CSN att man har tillräckliga studieresultat, då får du fråga CSN om det.
    Om ditt mål är att få godkänt betyg på hela kursen och du har sedan innan fått med dig "godkänt i olika moment" då frågar du läraren som ska sätta betyg på din kurs om hen kan "examinera" dig endast på de "moment" som saknas eller om du måste göra om hela kursen. Svar på den frågan kan bero på hur länge sedan du fick "godkänt i de momenten" som ingår i kursen (om kursen har sedan dess förändrats eller inte).
    Jämför: på komvux - på gymnasial nivå - om den studerande har fått betyget F (icke-godkänt) så måste hen läsa om hela kursen eller göra prövning i hela kursen om hen vill försöka få ett godkänt betyg.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Bengt00 : Förra terminen hade jag var jag student i göteborgs universitet men tyckte att det inte passade mig. Jag blev klar med lärande- perspektiven/teorier. Gjorde tentor och redovisning (som blev g) men stängde ner i den sista som handlar om etik i kursen och fick u i kursen. Men nu startade jag i Borås högskola och har en liknande uppgift förutom att det är nu en inlämning. Jag tänker att om det är möjligt att inte behöva göra den. Mvh B
    • Milla : När man kommer in på en högskole-Universitetsutbildning, i Sverige, och har tidigare studerat på högskolenivå, har man möjlighet att ansöka om TILLGODORÄKNANDE AV TIDIGARE UTBILDNING. Det finns information om hur du ansöker om det på lärosätets egen webbplats. Men du kan också prata med läraren i den kursen som du läser och fråga precis det du frågar här nu: berätta att du gjort vissa uppgifter som var godkända och fråga om du kan slippa göra om dem.