Lina14

    Hej Jag läser första året till lärare,f-3 och börjar känna mig osäker då många inte rekommendera yrket på grund av resursbrist mm och har blivit nu antagen till folkhälsovetenskap utbildningen och brinner för både två utbildningarna, vad är er rekommendationer? Sen har jag läst apotekstekniker på yrkeshögskola, 300 Yh poäng kan jag få de tillgodoräknade på högskolenivå?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vad gäller "tillgodoräkna yrkeshögskolepoäng" inom högskole-universitetsutbildning, så är det generella svaret - Troligen inte. Dock kan universitetet utreda saken och kanske eventuellt tillgodoräkna någonting - och låta den studerande hoppa över någon högskolekurs och ändå kunna ta ut sin examen. Den kursen man hoppar över kan dock ligga mitt i programmet och då är man icke-studerande i några veckor och har inte rätt till studiemedel. A-kassa låter, som regel, inte få ut utbetalningar om man tänker återuppta sina studier efter ett kort uppehåll. Resultatet kan bli att det gör "mer skada än nytta" att försöka tillgodoräkna sig tidigare studier ... i alla fall kan de negativa konsekvenserna ej uteslutas. I västa fall finner man sig utan inkomst i några veckor mitt i sitt universitetsprogram och sedan tar examen som man annars ändå kunde göra om man under sina lediga veckor läste den kursen som ingår i programmet... Det finns alltså inte någon tabell eller regler som skulle "översätta" yrkeshögskolekurser eller poäng till högskolepoängen... Det är olika skolformer och tanken är att man efter en yh-utbildning ska börja jobba direkt.
    Vad gäller byta till folkhälsovet.programmet, så är det givetvis upp till dig. Tänk dock på att det kan bli svårt att få jobb med kandidatexamen från folkhälsovet.programmet. Yrkesrollen efter den utbildningen är ganska "vagt-definierat" (i alla fall jämfört med yrket lärare, där man vet precis var man kan söka jobb och med tanke på lärarbrist så lär man också få ett jobb med lärarexamen).
    Efter folkhälsovet.programmet kan man "tvingas" söka utbildning på avancerad nivå (magister eller master) kanske tyvärr mest på grund av att man inte fick ngt jobb. Dock finns det inga garantier på att få jobb med magister eller masterexamen i folkhälsovetenskap.
    Prata med studievägledare på den institutionen där folkhälsovet.programmet ges och med arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen; titta också på jobbannonserna (om du hittar några annonser där arbetsgivare söker anställa en folkhälsovetare).

    Studie- och yrkesvägledare