Hanna
    Hej! Jag har länge velat jobba som en advokat och gärna utomlands. Jag är fascinerad över England och framförallt London, vilket gör att jag skulle kunna tänka mig att bo där. Men kan jag utbilda mig här i Sverige först innan jag flyttar dit? Jag hade isåfall tänkt gå juristprogrammet och sedan även gå en ”LLM-utbildning” även här. Tanken är att jag vill arbeta internationellt med mänskliga rättigheter och skulle det då fungera att utbilda sig här och sedan arbeta i England, eller något annat passande land för den delen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna!
    Utbildningsutbud och även reglerna kring yrken och anställningar kan förändras. Det som gäller idag behöver inte gälla om några år. T.ex gick UK ur EU och med det kom det många förändringar.
    Vad gäller nu (juni 2021) för att kunna bli Advokat i Sverige - var god läs på Framtid.se/yrke/advokat Läs också gärna om andra juridiska yrken, som t.ex Internationell Rättsvetare. Exempel på juridiska utbildningar på högskolenivå (som inte är Juristprogrammet) är: Rättsvetenskapliga programmet med internationell inriktning.

    Juristprogrammet på ett svenskt lärosäte: högskola eller universitet, är en bra grund för "juridiskt arbete" (både i Sverige och utomlands) men den utbildning förbereder inte till all juridiskt arbete i alla länder inom alla jur-områden.
    När det blir dags för dig att söka till eftergymnasial utbildning, se då vilka utbildningar som erbjuds både i Sverige och i det landet där du senare vill arbeta; samråd med studievägledare på de institutioner på lärosätena där aktuella utbildningar ges; lär dig så mycket engelska du kan och så mycket inom juridik som möjligt (både genom självstudier och genom "formell utbildning"/kurser och utbildningar).