Helen
    Hej,
    Min son ska nu välja till gymnasiet. Han har på högstadiet läst spanska men har haft otur med lärare etc. detta gör att han upplever spanskan som mycket energikrävande. Han har i dagsläget siktat in sig på att gå Sam programmet på gymnsiet där man ju läser 200p moderna språk. Nu har vi förstått att det finns 2 valmöjligheter för honom - att läsa spanska 200p eller att läsa spanska 100p + ytterligare modernt språk 100p.
    Så till min fråga - går det att välja bort spanskan helt och bara läsa ett nytt språk 100p? Dvs 100p mindre språk. Jag förstår att det innebär att han förlorar poäng + meritpoäng, men har planer på att både läsa engelska 7 och matte 3 för att få extra poäng.

    Hälsningar Helen

    3 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej! 200 p moderna språk är obligatoriska på SA men han kan läsa 2 kurser i två nya språk. Med vänlig hälsning, Mikael
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Helen!

    Om du går in på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf ser du den fullständiga programplanen för Samhällsvetenskapsprogrammet. 200 poäng Moderna språk ingår i Programgemensamma ämnen, vilket betyder att de är obligatoriska på alla inriktningar på Samhälsvetenskapsprogrammet.

    Däremot finns det inga krav på att fortsätta med samma språk som man läste på grundskolan. Man kan läsa t.ex. Franska 1 och 2 eller Tyska 1 och Kinesiska 1. Alla kurser i Moderna språk på gymnasiet är á 100 poäng "styck". Vad som menas med just "Moderna språk" kan man läsa här: http://www.fragasyv.se/info/sprakkurser-moderna-sprak-modersmal-och-oevriga-sprak

    I fall en elev vill läsa mindre än 200 poäng Moderna språk, bör man söka till ett annat program. På Teknikprogrammet http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_TE.pdf och på Estetiska programmet http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_ES.pdf är inte Moderna språk obligatoriska.
    På Ekonomi http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf och på Naturvetenskapsprogrammet http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf läser man 100 poäng obligatoriska Moderna språk, dvs en kurs.

    Det är mycket tråkigt när elever upplever att de har "otur med lärarna" och av den anledningen inte gillar ett helt ämne. Men som ordspråket säger "Blixten står inte på samma ställe två gånger", :) jag menar att det borde vara så att ha "otur med läraren" i samma ämne både på grundskolan & på gymnasiet skulle vara en chans på tusen. Därför tror jag att det kan gå bra att läsa spanska på gymnasiet. Man kan t.ex. välja en kurs i spanska - till att börja med och lämna de resterande Modersmålspoängen "öppna" - till så länge och se sen i fall det känns som att det är bättre att läsa ännu en kurs i spanska eller välja ett nytt språk.

    Nu har jag förklarat hur det ligger till med obligatoriska kurser i Moderna språk på gymnasiet. Ni får samråda i familjen och besluta vad ni vill göra, dvs vilket program som blir första hands alternativet i gymnasievalet.

    Stort lycka till!
    Anna
    • : Tack för bra svar!
    • : Hur fördelas de 200 poängen språk. Är det jämt över de tre åren eller läser man mer eller mindre år 1, 2 o 3?
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Helen!

    Hur kurserna fördelas under gymnasiestudier är det varje skola som beslutar och det är rektor som är ytterst ansvarig. För att vara säker, bör man fråga på skolan. Ibland lägger skolorna ut den info på sina hemsidor, men långt ifrån alltid. Oftast brukar 200 p. språk på SA läsas så här 100 p. - under åk1 och 100 p. _ under åk2.

    Bästa hälsningar och tack för din kommentar! Vi på Fråga SYV är glada om folk tycker att vi ger bra svar!
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare