Kaspar

    Hej, Jag har gått klart Sjöfartsprogrammet med inriktning lättmatros (på gymnasienivå) och tog studenten förra året i juni 2019. Eftersom jag valde högskoleförberedande programmet ingick det massa teoretiska ämnen, såsom matte2, svenska2-3 osv, som jag också läste klart. I utbildningen ingick också praktik (60 dagar till sjöss) som krävs för att ansöka ut en lättmatros-certifikat från Transportstyrelsen. Under min skoltid blev jag klar med ena halvan av praktiken (34 dagar), vilket innebär att halva praktiken har jag fortfarande kvar att göra för att ansöka om min certifikat från Transportstyrelsen. Praktiken görs via SUI (Sjöfartens Utbildnings Institut) och enligt dem måste man vara inskriven på skolan för att göra praktiken via dem, då skolan garanterar försäkringar osv under praktiktiden för eleven. Då jag tog studenten i juni förra året hann jag alltså inte göra klart min praktik av olika anledningar. Min fråga till er i förkortat form är alltså; Kan min skola skriva in mig som elev igen, även om det nu har gått nästan ett år sen jag tog studenten, för att jag ska ha chansen att göra klart min praktik via SUI och söka ut min certifikat? Min gymnasieskola var en liten skola med ca 60 elever och ligger i Stockholm.

    • Julia : Under vilket kalenderår fyller du 20 år?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kaspar,
    en person kan antas till Gymnasieskola t o m sista juni det kalenderåret hen fyller 20 år; därför frågade jag i kommentaren till din fråga - om det stämmer att du redan är 21 år, eller har du redan fyllt 20 år? Om du fyller 20 år under kalenderåret 2020, kan du (i alla fall teoretiskt sett) skrivas in i en gymnasieskola till och med sista juni 2020, men om du är äldre - då är du för gammal. och reglerna förbjuder skriva in dig i gymnasieskolan.
    Du får också ställa din fråga till Skolverket (t.ex ring upplysningstjänst på Skolverket 08-527 332 00) och fråga rektor på din gymnasieskola.
    vänligen och lycka till!

    Julia