Sanna
    Hej, jag ska söka till gymnasiet nu och jag älskar att dansa. Det är så att jag bor i norra Sverige och vill söka i Stockholm till kungliga svenska balettskolan. Men mitt problem är att jag inte får söka för mina föräldrar. Jag tror inte helt fullt ut att jag kommer in men det enda jag vill är att bara söka. Vad ska jag göra? Kan verkligen mina föräldrar bara förbjuda mig från att söka sådär?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, det är en svår fråga eftersom det kanske ofta känns bäst om man är överens med föräldrar om gymnasievalet. Men valet är ditt och det är bara du som skriver på din ansökan så rent juridiskt så kan inte dina föräldrar förbjuda dig. Däremot är dina föräldrar ansvariga för dig rent ekonomiskt och om de inte står för de kostnader som uppstår om du inte bor hemma så kan det ändå vara svårt för dig att flytta till Stockholm.

    Det kan dock vara värt att diskutera valet och göra ett försök att förstå dina föräldrars synpunkt och sedan att du hittar ordentliga argument för det val du vill göra - och att du bara vill försöka så kanske ni kommer överens tillslut. /Lena, Syv