Alena
    På skolverkets hemsida hemsida står det någonting i stil med: ''Om man har över 17 (eller var det 16?) ämnen så räknas endast de bästa med.''

    Betyder det då att mitt modersmål, som är albanska (A), kan byta ut ett sämre betyg som slöjd (D)?

    Min modersmåls lärare säger att så är fallet och att hon talat med rektorn om detta som lika väl samtycker. Men jag är fortfarande inte säker.

    Så hur ligger det egentligen till?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    HEJ ALENA, ja, din lärare och rektor har helt rätt.
    Betyg i ämnet Modersmål på grundskolan kan ersätta ett av andra ämnen för att det är 16 ämnen som krävs och räknas med. Det är mycket bra och mycket fördelaktigt för dig att du har A i ämnet Modersmål.
    Då får du A i stället för ett lägre betyg /Modersmål kommer att ersätta ett av de "sämre" betygen som du får under vårterminen i å k 9.

    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare