Stefaniya
    Hej! Jag studerade i Ludvika i Högbergsskolan på NV program och tog studenten med samlat betygsdokument i 2013. Jag fick samlat betygsdokument pga klarade inte projektarbete, därför fick jag IG.

    Till hösten 2013 jag tänkte ansöka till komvux i annan kommun, som Bilmekanik (Västerås), pga jag vill vara bilmekanik och absolut vill inte studera i universetet. Jag ansökt 1 gång i Ludvika kommun och de avslog min ansökan (ekonomiska skäl, nyss klarade gymnasium).

    Jag fick ingen väg och ansökte komvux i min Ludvika kommun. Det var Matte 5, för att få slutbetyg egentligen. Jag fick börja våren 2014. Nyss klarade jag Matte 5 och ska få mina slutbetyg snart.

    Ändå vill jag ansöka i Västerås för bilmekaniker, jag bestämde mig för det på 101%. Jag är rädd att ansöka igen i Ludvika kommun, därför tror att igen ska få avslag. Därför nyss fick slutbetyg och precis ekonomiska skäl. Det kostar pengar för Ludvika kommun ju.
    Jag vill fråga Er om det finns någon väg att få studera på Komvux i Edströmska skolan i Västerås? Jag har inte jobbat hela året och har inte anmälla mig i Arbetsförmedlingen heller.

    Hur ska jag göra nu?
    Hur stor chans att jag kan få komma på komvux i Västerås?
    Vad tror Ni om mitt situation och vilka steg måste jag ta för att få drömplats på Edströmska?

    Tack så mycket i förväg.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj, vilken kämpe du är och jag önskar jag kunde tipsa dig om vägar in på Komvux när man redan har en gymnasietutbildning! Men dessvärre är det ju så att Komvux prioriterar de som står långt ifrån arbetsmarknaden utan utbildning och då kanske du kommer långt ner på listan eftersom du redan gått gymnasiet. Det enda du kan göra är att försöka ansöka igen. Eller flytta till Västerås även om de kanske prioriterar likadant och då kan det ändå bli svårt att komma in på just bilmek.

    Har du vissa förkunskaper så kanske du kan fråga om lärlingsplats på olika verkstäder eller rådfråga Arbetsförmedlingen - kanske de kan hjälpa dig med praktikplats om du har svårt att även hitta jobb. /Lena, Syv