Cecilia
    Jag behöver komplettera mina betyg med matte b och naturkunskap b för att få söka in till utbildningen Fysioterapeut. Har hört något svagt om att man kan läsa kursen Personlig Tränare och det i sig ska räcka för att vidare komma in till Fysioterapeut. Stämmer detta? Alltså att jag kan läsa den kursen istället för matte b och natur b.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Cecilia!

    Om man vill utbilda sig till Fysioterapeut i Sverige - behöver man läsa en högskoleutbildning och till högskola måste man bli behörig.

    Till högskoleutbildning Fysioterapeut krävs det följande behörighet - Grundläggande behörighet + Idrott och hälsa 1, Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2

    behörighet kan inte ersättas av andra utbildningar eller arbetslivserfarenhet.

    Om någon form av Alternativ antagning äger rum (vilket varje högskola beslutar själva inför varje antagning) då är ett ETT PLUS om man har PT-utbildning eller erfarenhet av att arbeta som Personlig tränare eller en annan lämplig utbildning eller tidigare arbetslivserfarenhet.

    Om du får andra uppgifter, får du gärna berätta var du hittade dem och du får gärna skicka snabblänkar/direkta länkar där info finns. Då ska vi se vad det är och värdera den info. Men enligt våra uppgifter så kan man inte ersätta behörighet till högskola med andra utbildningar eller arbetslivserfarenhet.

    Däremot vid ansökan till yrkeshögskola, kan man ersätta vissa behörighetskraven med andra meriter. Men Fysioterapeut är en högskoleutbildning. Vilka utbildningar som finns inom yrkeshögskola kan du se på www.yhguiden.se

    Vänliga hälsningar

    Liselotte Syv

    Liselotte