Daniel SYV

    Hej!
    du undrar om yrket/yrken Kurator >... Det är inte ett yrke, utan flera: exempelvis finns det Skolkurator > och Kurator inom Hälso-och sjukvården (som kan kallas för Sjukhus-kurator).

    Ang. kommande ändringar - Legitimation för kuratorer i Hälso- och sjukvården, var god se regeringen.se/pressmeddelanden/2018/01/legitimation-for-kuratorer-i-halso--och-sjukvarden. Förslaget går ut på att legitimation införs men endast för Kurator just inom Hälså- och sjukvården. Legitimationsgrundande utbildning á 60 hp på avancerad nivå (magisterprogram) kommer förhoppningsvis erbjudas från hösten 2019. Info bör finnas senast 15 mars 2018, när ansökningsperiod till ht-19 börjar.
    Enligt förslaget är det i första hand Socionomer /med socionom-examen/ som ska tas in på den utbildningen, men vi får se hur behörighetskraven kommer att se ut, när utbildningen öppnar för ansökan.

    För övriga kuratorer, utanför hälso- och sjukvården
    Inga strikta regler finns. Arbetsgivare bestämmer. Oftast är det Socionomer med påbyggnadsutbildnignar och några års erfarenhet /som minst/ som får anställning som kurator, bl.a på skolorna och i olika projekt.

    Sammanfattning
    Det är företrädesvis Socionomer som blir kuratorer. Kan dock inte uteslutas helt att även sjuksköterska kan ex. komma in på magisterprogrammet som kommer att leda till legitimation som  Kurator inom hälso- och sjukvården (dock blir det klart senare).
    Söka jobb som kurator utanför hälso- och sjukvården kan alla göra. Arbetsgivaren bestämmer. Dock är det vår erfarenhet att det är i princip endast socionomer som får kurators-tjänster.

    Hälsningar
    D: