Sanna

    Hej! Jag är mamma till en elev som till hösten skall börja årskurs 7 på Nordhemsskolan i Göteborg. Vi har i dagarna fått ett erbjudande om plats som vi avser att tacka ja till. Däremot var det en annan sak som inte känns bra: Skolan vill att samtliga elever gör ett första-, andra- och tredjehandsval för moderna språk, eftersom det är fler elever som väljer spanska än vad skolan har plats till. Min dotter har nu läst spanska i ett år under årskurs 6, och i min värld låter det helt befängt att eleverns skall riskera att tvingas byta språkval efter ett år och börja om från början med nytt språk. Vad säger skollagen, skolförordningar - kan skolan verkligen göra såhär? Hela syftet med att introducera moderna språk redan i årskurs sex var väl att ge eleverna en tidigare start och ett längre lärande. Mvh, Sanna

    • Anna : Mycket kort svar blir: det är inte reglerat i lagar & förordningar - utan det är upp till skolan /rektor/ att bestämma. Längre svar finns i Daniels svar nedan.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Sanna,

    jag förstår att du vill att din dotter fortsätter med samma språk, som hon läste på sin gamla grundskola - dvs Spanska.
    Det är beklagligt att vissa elever kan tvingas läsa Ett annat språk än det språket de önskar läsa.
    Det är tyvärr Lärarbrist och lärarkapacitet räcker inte alltid tid, vilket vi på Fråga SYV tycker är jättetråkigt och beklagar att så ser det ut. :(

    Jag har en liten "sido-fundering" här: din dotter som läste spanska i ett år kommer, om hon får fortsätta med spanska, gå i samma språkgrupp som totala nybörjare (elever som ej läste spanska förut) - blir det inte för lätt och för tråkigt för henne i så fall?
    Skulle det kanske bli möjligt att hon går i en spanska-grupp med "åttorna" i stället, dvs med de som läser spanska under Andra året av sina spanska studier? Det kan bli svårt schema-mässigt... men jag skulle i alla fall väcka frågan på skolan.

    Som direkt svar på din fråga: i styrdokumenten finns det följande bestämmelser: 2 av de tre språken - franska, tyska och spanska måste erbjudas på en grundskola (från åk7). Inget annat är reglerat mer specifikt.

    Det finns alltså inte några bestämmelser om en elev som på sin gamla grundskola läste något språk ska få läsa samma språk på en ny grundskola. Det blir med det helt upp till skolan (rektor) att bestämma kring det.

    • : Hej Daniel! Tack för snabbt svar. Hmmm, jag utgick från att man fortsätter efter sin nivå nu i sjuan? Om man har läst ett år redan förtsätter man där man slutat, men så kanske det inte är. Annars är det ett alternativ att fråga vad som gäller om man får läsa med åttorna. Men det verkar, tyvärr, snarare så att de inte kan garantera att det blir spanska över huvudtaget. Jag förstår ju att det är lärarbrist, men det ger ju helt fel signaler ifall elever tvingas att byta språkval pga att skolan inte kan lösa lärare till alla.
    • Anna : Hur kan rektor "trolla fram" en lärare från "tomma intet"? Om lärare i spanska blev föräldraledig t.ex? Och skola söker efter en ny lärare - vikariat - för att den "gamla läraren" kommer ju tillbaka efter 1 år eller 1,5 år; men vilken lärare vill byta från en fasttjänst till vikariatet? Nyutexaminerade lärare slåss skolorna om! bjuder över varandra, vad gäller lönen. Just i språk /moderna språk och modersmål/ är situationen sådan att "vem som helst" kan inte undervisa (man måste ju kunna det språket); däremot i matte, historia, samhällskunskap mm. undervisar ibland - tyvärr - "vem som helst" utan någon som helst pedagogisk utbildning eller någon eftergymnasial utb över huvudet taget (pga lärarbrist). Enskild rektor kan inte lösa det stora problemet som lärarbrist innebär, vilket vi beklagar, men ej kan hjälpa.
    • Anna : Ang. fortsätta på sin nivå i språket... Rent praktiskt: om det sitter en elev (din dotter) som läste spanska i ett helt år och 19 andra elever som inte kan ett enda ord spanska - och läraren ska undervisa alla dem samtidigt; är det inte lätt för läraren att bedriva undervisning på 2 olika nivåer på en gång; jag tror det blir så att läraren undervisar de 19 nybörjare på deras nivå och din dotter får invänta tills de kommer upp på hennes nivå - det blir mycket lätt för henne i början (för lätt) för att det blir repetition av det hon redan kan alternativt får din dotter svårare övningar (får vi hoppas) som hon får redovisa till läraren /enskilt/ men det är inte lätt för läraren att undervisa på 2 helt olika nivåer på en gång. Det förstår man om man själv försöker föreställa sig att man själv är lärare som får undervisa en grupp elever ...
    • : Tack både Anna och Daniel för era svar.
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer