Daniel
    Hej! Jag saknar behörighet för Ma 3 och funderar på att läsa tekniskt basår på KTH i 1 år men inte söka till något ingejörsprogram, utan antingen söka till något ekonomi program som kräver ma 3 som behörighet, om jag läser tekniskt basår så läser jag både ma 3 o ma 4 , ger det mig både behörighet och meritpoäng för ekonomiprogrammen? Och om jag klarar kursen i ma 3 på mitt tekniska basår o hoppar av, kommer den kursen räknas in i mitt meritvärde o ge mig behörighet?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,

    studier på högskolenivå ger inte Meritpoäng; och detsamma gäller studier på folkhögskolorna...

    Så, om du vill ha meritpoäng för matematik 4, måste du få betyg i den kursen från Komvux eller genom en Prövning.

    Sedan tänker jag också på att inom tekniskt basår brukar man läsa Matematik 3c (en kurs som är mer inriktad på Naturvetenskap);
    Du kanske vinner mer på att läsa Matematik 3b som är mer inriktad på Ekonomi.

    Inom ett tekniskt basår läser man även fysik och kemi; behöver du läsa de ämnena?

    Om du ändå läser basår och hoppar av efter matte 3, frågar du? men jag är inte säker att det är just så att du inom basåret får "betyg i matte 3c" och sedan påbörjas det matte4, utan det kan mycket väl vara så att mattestudier pågår i ett år och då klarar man i slutet upp till matte 4... inklusive matte 4, alltså  - och inte får ngt. "betyg" i matte 3, alls. Det får du i så fall undersöka närmare... Basår på högskolenivå är de sk "för-utbildningar" som varje lärosäte utformar lite som de vill. Upplägg kan variera ganska mycket.
    ****
    Om du egentligen behöver betyg i matte 3 för att söka till ekonomiutbildningar på högskolenivå, då rekommenderar jag dig att läsa matte 3b på komvux (en kurs som du på heltid kan klara på fem veckor eller på halvtid - på 10 veckor). Bra att sedan läsa matte 4 (både för kunskapernas skull och även för meritp.); godkänt betyg i matte 4 kommer ge dig +0,5 meritp. Högre betyg ger större höjning av ditt meritvärde; även betyg i matte 3b (eller 3c) från komvux kommer räknas in i ditt meritvärde/jämförelsetal.
    Många säger att det är lättare att få högre betyg i matte 3b, än i 3c.
    försök få så höga betyg i både matte 3b och 4 som du kan.
    Du känner kanske till www.matteboken.se där alla kurser är upplagda för repetition och självstudier?

    • : Tack så Hemskt för tipset. Men nu är det så att jag läste matematik 3c på komvux efter min gymnasietid o fick betyg F eftersom jag var inte helt fokuserad o hade ingen motivation, men då är det bättre om jah läser matematik 3b som är mer inriktad på ekonomi men måste jag göra en prövning eller kan jag fortfarande läsa på komvuxes tanke på att matematik 3b är en annan kurs än matematik 3c?
    • Julia : Det finns ingen förbud för dig att läsa matematik 3b på komvux. Dock kan komvux införa "lokala regler" (t.ex säga att det måste gå ett år från det att du fick F i samma eller i en "jämförbar kurs"/motsvarande kurs innan du kan få plats på kursen - igen...
    • Julia : b-spår i matte på gymnasiet är mer inriktad på ekonomi och c-spår - på naturvetenskap och dessutom är b-spår lite lättare (de flesta tycker det är lättare att få högre betyg i t.ex 3b än i 3c).
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    ska försöka svara på din kommentar om F betyg på komvux och läsa eller göra prövning...
    Du förlorar inget om du Ansöker på komvux i din kommun om att få läsa matte 3b. Om du inte kommer in, kan du alltid försöka skaffa dig betyg genom prövningen.
    Får man PLATSBRIST eller "prövas ej" eller ngt. annat sådant "negativt" svar på sin ansökan på Komvux, kan man börja med att "överklaga" eller diskutera med komvux, försöka övertala dem att du behöver läsa den kursen och att du också har förutsättningar i att klara av få godkänt betyg i kursen;
    hjälper inte det - sök till varje antagnings-omgång; på komvux görs det antagning, på nytt, till varje ny start. Du kanske kommer in andra eller tredje gången du söker.
    ****
    Det är nästan alltid lättare att klara kursen och få godkänt betyg om man Läser kursen, jämfört med Prövningen.
    För att till Provningen förbereder man sig genom självstudier.