Jöns

    Min son har gått ut gymnasiet och ska kanske söka Ekonomi i Lund till hösten 2020. Betygen bör räcka men eventuellt tänker han läsa upp ett par av sina sämsta ämnen. Logiskt borde han hamna i en "svårare" intagningskvot där högre poäng krävs, men jag har hört att intagningspoängen ibland sjunker - trots att man söker med upplästa betyg. Kan det verkligen stämma?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jöns;
    om din son redan nu är BEHÖRIG, alltså att "uppläsning av betygen" är endast för att höja meritvärde och inte för att skaffa sig behörighet - då kommer han prövas i BI, direktgruppen, med det lägre meritvärde
    samtidigt som han prövas i BII, kompletteringsgruppen, med det högre (upplästa) meritvärde. På så sätt är han med i båda grupperna, samtidigt; och han kan också prövas även i HP_urvalet (om han kommer ha resultat från högskoleprovet).

    *** Ang. högre eller lägre antagningsgräns i BI och i BII
    Oftast är det lättare att komma in i BI, direktgruppen. Men det kan också ibland slumpas så att BII blir antagningsgränsen lägre. Varför kan det bli så? Det är slumpen ... ingen bestämmer på förhand att det blir högre eller lägre antagningsgräns, utan antal utbildningsplatser fördelas utifrån hur många Sökande som finns i respektive grupp och om det är många sökande i BII, kompletteringsgruppen så får den gruppen fler platser att konkurrera om och då kan det bli så att även de med lägre meritvärde (jämfört med sökande i direktgruppen) kommer in. Det blir sällan så, men visst har vi sett exempel på det.
    Reglerna är inte alltid logiska.
    Jag tänker också, precis som du skriver i din fråga att det borde, logiskt sett, vara svårare att komma in med upplästa betyg - och ofta blir det så, men inte alltid. :)
    Vill man fördjupa sig i reglerna - så finns det gott om info, t.ex på uhr.se/studier-och-antagning/tilltrade-till-hogskolan/Betygsurval
    Annars så rekommenderar vi att försöka komma in i så många olika urvalsgrupper som möjligt, för att i varje grupp har man en Ny chans. Alltså, rekommenderar vi att göra högskoleprovet också.
    Och så läsa upp sitt meritvärde - om ens lite... t.ex om man höjer betyget i ett steg, t.ex från D till C eller från C till B i en kurs och på så sätt komma in i BII, kompletteringsgruppen (även om man redan direkt efter gymnasiet var behörig).