Borttagen
    Hej! Min fråga är om vem som helst kan gå modersmål som en kurs i gymnaiset? Alltså även om ingen i sin släkt, familj eller närhet talar det språket man väljer, utan att man bara vill det själv för att man vill lära sig språket?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma,

    om en elev inte har omfattande förkunskaper, ex. inte kan prata det språket som är elevens "modersmål", då är det främmande språk för eleven, och hen bör läsa det språket som Moderna språk. Det är inte etnisk ursprung utan just SPRÅKKUNSKAPER som avgör vilken ens modersmål är.
    Modersmålsundervisning bygger på att man "talar språket dagligen hemma" och undervisning i skolan ger stöd/komplement till den dagliga praktiska användandet av språket. Det går inte att klara kunskapskraven och få godkänt betyg i Modersmål om man är total nybörjare i det aktuella språket.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA