Johanna

    Hej! Jag heter Johanna och vill studera vidare men undrar lite över vad som gäller angående kandidatexamen via högskola till jämförelse med universitet? Enligt studera.nu så står det nämligen: ``Ett universitet har ett generellt tillstånd att utfärda generella examina på forskningsnivå. En högskola saknar ett sådant generellt tillstånd men kan ändå utfärda examina på forskningsnivå inom avgränsade områden. En högskola måste då ansöka om det hos universitetskanslersämbetet.`` Jag har sett att man via vissa högskolor (till exempel Skövdes högskola) kan få en kandidatexamen men undrar då om det är någon skillnad att få en kandidatexamen via högskola till jämförelse med universitet? Eller är de likvärdiga när man sedan ska söka jobb på arbetsmarknaden? Jag undrar även om vissa universitet rankas högre på arbetsmarknaden eller om man inte behöver oroa sig över det utan att alla universitet och högskolor anses likvärdiga? https://www.studera.nu/livet-som-student/sa-funkar-hogskolestudier/universitet-eller-hogskola Tack på förhand! Mvh Johanna Hultgren

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    kandidatexamina ligger på Grundnivå och på den nivån är det ingen skillnad mellan att läsa på en högskola eller på ett universitet. Det är först när man kommit upp på avancerad nivå - alltså Efter kandidatexamen, om man vill läsa vidare om man t.ex vill bli forskare, som det kanske inte blir möjligt att hitta utbildning på högskola utan den kan endast finnas på universitet. En kort förklaring finns även på framtid.se/studier/hogskola-universitet

    ang."anseende"/rykten mm. som olika lärosäten har...
    Mycket intressant men också svår fråga. Det finns olika rankningslistor - både nationellt och internationellt... men vad just den arbetsgivaren kommer att tycka, hos vem du söker jobbet - är det ingen som vet. Hen kan tänka att där han själv läste är bästa utbildningen, eller så tittar hen över huvudet taget inte på Vilket Lärosäte du läste på, utan bara på att du har Examen. Vad olika arbetsgivare kommer i framtiden tycka och tänka, kan jag inte svara på; och ingen annan heller (bl.a på grund att det finns så många olika arbetstivare, att de som anställer även på samma företag - ändras: folk går i pension och ersätts av nya medarbetare som kan ha andra åsikter + att det kan även bli så att du kommer få jobb hos en arbetsgivare som idag ännu inte finns, utan tillkommer om ett par år...?). :)