Nick
    Hej!

    Jag studerar just nu civ-ing i teknisk fysik på Uppsala och undrar om det är möjligt att man kan ta sin teknologikandidatexamen och läsa sin master på ett annat universitet t.ex i Lund eller Chalmers? (Uppsala har inte den masterutbildning som jag helst vill studera i framtiden)

    På Uppsala vet jag att man måste ha läst minst 120 hp inom ett tekniskt program för att skriva sitt självständiga arbete och jag undrar om man kan läsa de övriga 60 hp inom valfria men relevanta kurser t.ex IT eller matte för att ta ut ett kandidatexamen? Och kan man välja bort irrelevanta/tråkiga kurser som är obligatoriska inom kursupplägget och lägga till andra relevanta kurser i sin examen?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Nick!
    du måste ställa din fråga till antagningsgrupper på Chalmers och på Lunds Universitet. Jag tänker så här: antingen uppfyller du de kraven som är beskrivna som behörighet till ett vissa masterprogram och då kan delta i konkurrensen om utbildningsplats, oavsett vad antagningsgruppen tycker eller så ber du om att undantag görs - och då är det en fråga till de som bestämmer över antagningen och kan i vissa fall göra särskilda bedömningar och bedöma som behörig, även om man inte i formell mening uppfyller kraven, och det är enligt vad jag vet - antagningsgruppen på det aktuella lärosäte, som du i så fall vänder dig till. Lycka till!

    Liselotte