Noor
    hej
    blev antagen i två olika utbildningar
    Civilingenjör Kemiteknik i Karlstads universitet
    Kandidatprogram i kemi i Stockholms universitet
    jag vet inte vilken utbildning skulle jag ta, jag tänkte på Civilingenjör Kemiteknik i Karlstads universitet men problemet är att jag bor i uppsala och måste flytta samtidigt jag är reservplacerad nummer 1 vid uppsala universitet samma utbildning (Civilingenjörsprogrammet i kemiteknik) som jag blev antagen i karlstad

    Men problemet är att jag hörde karlstad universitet är inte så mycket på hög kvalitet som Uppsala universitet och Stockholm

    Om jag tänker på Kandidatprogram i kemi i Stockholms universitet jag behöver också flytta eftersom jag bor i storvreta i uppsala och det tar ca en timme och 45 min för att pendla från mitt hem till universitetet och det kan leda till att jag hinner inte med mina studier alltså har inte så tillräckligt tid för att plugga.
    jag har läst en kurs på stockholm och pendlade varje dag jag blev trött på att pendla och hade inte så mycket tid för att plugga och därför är lite osäker med den programmet

    jag tycker på att göra laborationer och tänker på att jobba med läkemedel att ta fram nya läkemedel och analysera dem så jag tycker både två kan vara bra men vet ej vilka är det bäst och vad ska jag välja och måste välja idag så kan jag få era rekommendation och vilken är den bästa valen så fort som möjligt så att jag hinner registrera mig

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Noor,

    jag förstår att det är ett stort och akut problem för dig - snabbt bestämma dig vilken utbildning du ska gå. Jag tänker på Bostads-situationen. Du skriver att du i så fall måste flytta... och det förstår jag, men har du någonstans att flytta till?
    Även om du vet vart du ska flytta - ex. har släkt som du kan bo hos under studietiden, är det ändå nästan alltid dyrare att bo någonannastans än hemma. Jag antar att du vill komma din din nuvarande adress  - t.ex för att besöka släkt och vänner... och det kostar ju.
    Studiemedel tar inte hänsyn till att man flyttar eller inte; man får inte mer betalt för att man studerar på annan ort.

    Frågan jag skulle ställa mig om jag var i din situation; vart ska jag flytta? Och Har jag råd att flytta?
    Det är klart bekvämare att fortsätta bo där man redan bor och känner till sin omgivning, bland folk man känner.
    Å andra sidan, är det spännande att komma till ett nytt ställe och träffa nya vänner!

    Ang. kvalite på utbildningen - är det mycket svårt att säga... Mycket beror på dig själv; vad du gör din utbildning till... Vad olika lärosätena har för "rykte" - är det i mångt och mycket endast vad några få personer tycker. Vad du kommer att tycka och hur det blir för dig - är det endast du som vet, men inte nu - utan längre fram!
    Oavsett vad du bestämmer dig för - lycka till!
    Hälsningar
    Mikael SYV

    • : tack för ditt svar, i både orterna stockholm och karlstad har inga släktingar om jag skulle flytta så måste jag hyra en studiebostad
    • :

      om jag skulle flytta och väljer en utbildning vilken utbildning kan ni rekommendera mig?

    • Anna : Att hitta var man kan hyra studiebostad är rätt svårt. Jag vill inte skrämmas, men det är bra att känna till att det är svårt. Många studerande tror att bostad mer eller mindre "följer i samma paket" som utbildningsplatsen, men så är Tyvärr inte fallet. Vi känner till att studerande ibland t o m blir tvungna att hoppa av utbildningar pga de ej hittar var de kan bo.
    • Anna : Ang. rekommendera en utbildning - kan vi inte göra det. Det är ditt liv och ditt val. Många olika faktorer måste vägas in; sedan kanske man ändå måste gå på känsla eller chansa. Det är Du som ska gå utbildning och därför ska Du välja - vilken utb du ska gå.
    Läs alla kommentarer