Siri
    Hej! Detta året är jag på urbytesår i Colorado i USA. Jag sökte gymnasiet förra året. Ekonomi på ProCivitas Malmö och Katedralskolan Lund. Kom in på båda men ProCivitas var mitt första val. Jag måste söka i år igen och sökte samma men nu kan jag inte bestämma mig för vilken skola jag vill gå på. Eftersom jag inte kan skugga igen så är valet väldigt svårt. Jag skuggade bara IB men aldrig EK. Jag ser fördelar och nackdelar med båda skolorna. Det här är bara mina åsikter.

    Fördelar jag ser med Katte är: Det är en större skola vilket betyder mer kursval. Det är närmre där jag bor. Jag tror att jag passar bättre med folket på Katte, Men nackdelar är: Det är en stor skola så man får därför inte samma relation med lärarna, vilket jag tycker är väldigt viktigt.

    Fördelar med Procce är: Jag fick en super känsla när jag skuggade där. Enligt min första uppfattning var lärarna sjukt bra. Det är en mindre skola vilket betyder bättre kontakt med lärarna. Jag vill förmodligen gå minst ett år på college i USA och de har bra stöd/förberedelser för det. Nackdelar är: att jag inte är så säker på att jag kommer hitta mycket folk där att umgås med. Det tar ungefär en timme för mig att åka dit.

    Tror inte att all den här informationen var nödvändig men men... Det jag tänker mest på är de olika alternativen man har för att göra programmet mer personligt. Jag hade gärna tentat av en kurs Engelska och Tyska redan från början eftersom jag läst det här. Jag undrar om Katte och/eller Procce ger en möjlighet att läsa en nivå högre i så fall eller i alla fall skippa en kurs? Och vad är andra fördelar och nackdelar med stor/liten skola. Hur mycket borde jag tänka på kurserna och hur mycket borde jag tänka på folket på skolan?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Det där med att tenta av någon kurs i förväg: tänk på att i fall du tentar av en kurs och om du inte får någon ersättningskurs att läsa på de "håltimmarna" du får - vilket kan vara praktiskt svårt för skolan att ordna, läser du i så fall på deltid och har inte rätt till Studiebidrag från CSN.

    Ang stor/liten skola och "folket på skolan" samt lärarna: jag skulle söka till den skolan som ligger närmare bostaden. Skara tid och krafter på att pendla är något "konkret" som kommer att stå fast. Lärarna och "folken på skolan" inte kan garanteras. Lärarna går i pension och kan bli föräldralediga och vilka ersättare som kommer, vet ju ingen. Det är en chansning.

    Det är vad jag tycker.
    Mvh
    Mikael