Samina
    Jag har E på matte medan jag har C på biologi och D på kemi, blir det då svårare för mig att klara natur på gymnasiet?.
    Min drömjobb är att jobba i en sjukhus, vill bli sjuksköterska. Har hört att det är mycket plugg, men jag pluggar mycket.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det är svårt att bedöma om du utifrån dina betyg nu skulle klara av Naturvetenskapsprogrammet - det är så mycket annat som kan spela roll. Det handlar mycket om hur intresserad du är, hur mycket tid du spenderar på studier - på Natur krävs det att du har en bra studieteknik, en studieplanering som funkar bra, att du kan läsa ordentligt mm. Matematik är ju ett huvudämne så det är väldigt viktigt att du fixar matten - att du hänger med.

    Du kan ju även gå andra högskoleförberedande program som t.ex Samhällskunskapsprogrammet och lägga till kursen Naturkunskap 2 - så har du behörighet till just sjuksköterskeutbildning. /Lena, Syv