Tovaelvan

    Jag funderar på att söka till apotekarprogrammet, gick natur och fick bra betyg utan större svårigheter. Jag fick höga betyg i kemi och biologi, kemi 2 var ganska svår men inte överdrivet. Jag har haft ganska lätt för mig i skolan generellt men har hört att det är extremt svårt att klara apotekarprogrammet och att många fastnar och är orolig att första året kommer gå bra men att det senare är för krävande? Är det många ”duktiga” som ej klarar den trots att man lägger ner mycket tid och tidigare haft det relativt lätt för sig?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jo, jag förstår att du kan känna viss oro inför studier på en så lång utbildning. Apotekarprogrammet är känt för att vara krävande och innehålla avancerade kurser inom ämnen som kemi, biologi, farmakologi och läkemedelskemi. Trots att du har haft höga betyg och har en stabil bakgrund inom naturvetenskapliga ämnen, är det viktigt att vara medveten om att apotekarprogrammet kan vara utmanande även för de som tidigare haft det lätt i skolan.

    Det är sant att vissa personer, även de som tidigare presterat bra i skolan, kan stöta på svårigheter under studier på apotekarprogrammet. Anledningarna till detta kan variera och kan bero på den ökade nivån av svårighetsgrad och arbetsbelastning jämfört med gymnasiet, den breda och djupa kunskap som krävs inom ämnena, samt den höga konkurrensen och stressen som vissa studerande upplever.

    Det är dock viktigt att komma ihåg att framgången i studier på apotekarprogrammet inte bara beror på ens tidigare akademiska prestationer utan också på ens studieteknik, studievanor, arbetsmetoder, motivation och stöd från lärare och kursare. Att vara beredd att lägga ner så mycket tid och ansträngning som behövs är avgörande för att lyckas med studierna.

    Om du är intresserad av att studera farmaci och är beredd att möta utmaningarna på apotekarprogrammet, kan det vara en givande och spännande resa där du får möjlighet att utveckla din kunskap och kompetens inom ett viktigt och intressant område inom hälso- och sjukvården. Innan du tar ett beslut är det bra att undersöka programmet närmare och kanske prata med nuvarande och/eller tidigare studenter (alumni) för att få en bättre förståelse för vad som krävs och vad du kan förvänta dig.
    Tips!
    -- Testa våra bästa tips om studieteknik, se gymnasieguiden.se/reportage/tips-om-studieteknik
    -- Kontakta studievägledare på de institutioner där apotekarprogrammet ges och fråga om du kan få kontakt med studerande anbassadörer och om du kan boka in dig på att bli "studerande för en dag".

    Studie- och yrkesvägledare