Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Kemi 1 är en 100poängs-kurs. Och kemi2 är också en 100poängs-kurs. En 100poängs-kurs kan man på heltid läsa på fem veckor. Om du läser kemi1 på fem veckor och sedan kemi2 på fem veckor, då har du läst båda kurserna på totalt 10 veckor (på en halvtermin).
    En termin på komvux brukar vara 20 veckor men vårterminen kan vara längre. Vårterminen på komvux kan vara från 22 till 25 eller till och med 26 veckor.
    Du kan kanske läsa kemi1 på halvtid och då tar det 10 veckor. Och sedan läsa kursen kemi 2 också den på halvtid, på 10 veckor. Då har du läst båda kurserna på halvtid och det tar dig 20 veckor.
    Men om du vill ha klassrumsundervisning då brukar en kurs vara förlagd på en hel termin, och i så fall behöver du läsa en kurs per termin och det kommer i så fall ta dig två terminer att läsa kemi 1 och sedan kemi 2.
    Upplägg av studier på komvux i olika kommuner kan se ganska olika ut. Fråga på komvux i din kommun vilka upplägg som erbjuds på komvux i just din kommun.

    Studie- och yrkesvägledare