Amela

    Hej! Då jag saknar behörighet för att plugga till socialpedagog så har jag sett att man kan köpa sig en plats för utbildningen. Själva skolan har fortfarande intagnings krav men man kan komma in genom reell kompetens. Cady training Academy heter skolan. Själva kursplanen verkar vara jättebra. Efter att utbildningen är avslutad och godkänd erhålles certifikat samt yrkesutbildningsbevis. Då är min fråga ifall det är värt att satsa på denna utbildningen? Hur värd är den på arbetsmarknaden? ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amela,

    Socialpedagog är i Sverige ett icke-reglerat yrke, alltså finns inga strikta krav på vilken utbildning man ska ha för att få lov att bli anställd, utan det är en bedömning som varje arbetsgivare fritt får göra. Vad de arbetsgivare vet och tycker om den skola som du nämner i din fråga kan inte vi på FRåGA SYV veta.
    Det vi vet är att utbildningar med syfte att utbilda inför jobbet som socialpedagog finns både på högskolenivå och inom yrkeshögskola. Och högskole- och yrkeshögskoleutbildningar är kända hos de flesta arbetsgivare.
    Exempel på yrkeshögskoleutbildningar, se nedan:
    hermods-yrkeshogskola/stodpedagog-hermods-distans
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/socialpedagog

    Det är inte så att vi avråder från att läsa hos privata utbildningsanordnare, men när vi inte kan säga någonting om de utbildningar, då kan vi inte heller varmt rekommendera dem.

    YH
    yrkeshögskoleutb
    .kan vi däremot varmt rekommendera. De står under myndighetens (MYH) översyn. Yh beviljas endast om experter godkänner utbildningen och innehåll stämmer med de krav som de flesta arbetsgivare inom branschen har.