Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Valentina,
    för lite äldre, som började på gymnasiet i Sverige året 2010 eller tidigare, är det ett Slutbetyg som gav grundläggande behörighet, alltså inte examensbevis.
    Sedan finns det också personer med utländsk gymnasial utbildning som kan bedömas ha grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Ännu en grupp sökande (behöriga) till högskoleutbildningar kommer från folkhögskolorna med Omdöme om grundläggande behörighet.
    Och ännu ett sätt att uppnå grundläggande behörighet är genom kombination av några få godkända gymnasiekurser + 3årig arbetslivserfarenhet som man tjänar in efter det att man slutade på gymnasiet (eller från 19års åldern) - alltså räknas inte med det arbete man hade när man samtidigt jobbade på gymnasiet. Arbetslivserfarenhet måste vara på minst halvtid i minst tre år. Och för konkurrens gör man i så fall högskoleprovet. Se info om det på Antagning.se/reell kompetens

    Jag vill också tips om Yrkeshögskoleutbildningar som oftast kräver lägre behörighet och även kan ta in obehöriga. Se några exempel, nedan på yh-utbildningar:
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/koksmastare
    yhguiden.se/utbildning/nackademin/valfardstekniksamordnare-nackademin-stockholm
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/teknikinformatoer
    utbildning/yh-region-kronoberg/specialistunderskoterska-barn
    yhguiden.se/utbildning/nackademin/platschef-nackademin-stockholm
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/medicinsk-fotterapeut
    yhguiden.se/utbildning/nackademin/devops-integrerare
    affarshogskolan/payroll-controller-affars-uddevalla
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/ljud-och-musikproducent
    teknikhogskolan/processoperator-livsmedel-teknikhogskolan-stockholm
    yrkeshogskola/tradgardsmastare-inom-park-kulturlandskap-arbetsledning-hermods-karlskrona
    hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog-karlskrona
    hermods-yrkeshogskola/redovisningsekonom-ostersund
    hermods-yrkeshogskola/internationell-affarslogistiker-green-management-hermods-stockholm
    affarshogskolan/b2b-saljare-affarshog-vaxjo