raminda
    Hej,

    Jag är utbildad specialistläkare med ett utländskt diplom som inte är giltigt i Sverige men som kan godtas om man skriver och får godkänt på några stycken prov. Nu var det ett tag sedan som jag tog examen och har glömt bort för mycket för att klara dessa proven. Därför vill jag testa sjuksköterskeprogrammet istället och undrar om man behöver gå igenom någon antagningsprocess t.ex. betyg eller högskoleprov, eller om min läkarexamen är nog? Tänker att om den är tillräcklig för att bli läkare så borde den räcka till sjuksköterska.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag råder dig vända dig till UHR, universitets- och högskolerådet och samtidigt även till antagningsgruppen/antagningsenheten på det lärosäte (högskola eller universitet) där du vill komma in på sjuksköterskeprogrammet och ställa just den frågan där, som du ställer här nu.
    Jag är inte expert på den typen av frågor som du ställer här nu. Som allmän studievägledare kan jag upplysa om att behörighet till sjuksköterskeprogrammet inkluderar bland annat att man ska kunna bevisa att man har tillräckliga kunskaper i svenska och i engelska + att man ska ha någonting att konkurrera om utbildningsplats med, t.ex resultat från högskoleprovet

    Studie- och yrkesvägledare