Rawand
    Hej!
    Jag har sökt till tandläkarprogrammet och det är det jag vill bli allra mest. Så som det ser ut nu lär jag inte komma in till hösten då jag står som reserv nr 81 på KI. Jag sökte till utbildningen i Göteborg, men blev tyvärr struken.
    Finns det något sätt att förbättra sina möjligheter att komma in på tandläkarprogrammet(utöver att skriva HP och betygskomplettera)? Jag har sett att vissa utbildningar har lokal antagning/alternativt urval. Hur ska man gå tillväga om man vill göra något sådant? Helt ärligt behöver jag alla möjliga tips för att bli så attraktiv som möjligt för utbildningen. Kan jag läsa speciella kurser som ingår i programmet för att bli ''mer behörig'' eller finns det något som motsvarar tekniskt basår som kan vara gynnande för min antagning? Jag undrar också ifall det är ''enklare'' att komma in när man söker till våren?
    Mvh Rawand

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Rawand,
    det kan vara lättare att komma in till våren, då det är ett mindre antal sökande /gymnasieeleverna läser å k 3 och inte söker än på ett halvår/ - så det är tips nr. 1: sök till vårantagningen;
    Tips nr.2: gör Högskoleprovet en gång till i oktober (man höjer oftast resultat då man får in en bättre "rutin";
    Tips nr.3: sök till ALLA högskolor som har Tandläkarprogrammet;
    Tips nr.4: om du inte har max antal Meritpoäng, fundera på om du kan skaffa fler.
    Tips nr.5: ta kontakt med Studievägledare på alla Tandläkarutbildningar i olika städer med frågan om de planerar någon form av "alternativ antagning" och även be dem om tips på hur du kan bli en mer attraktiv sökande;
    Tips nr.6: gör Särskild prövning i någon kurs där du kan höja betyg bäst är det att höja till A, men även höjning från E till D kan göra skillnad.
    Tips nr.7: sök jobb inom Vården /t.ex. vårdbiträde, timvikarie/ - detta för att OM DET BLIR ALTERNATIV ANTAGNING, är det ett stort PLUS att ha jobbat inom Vården;
    Tips nr.8: titta på studier utomlands - om du vill söka till utländska utbildningar till Tandläkare.

    Ang. Alternativ antagning så är det VISSA HÖGSKOLOR under VISSA TERMINER som gör sådana "satsningar" ibland - det kostar mycket tid och pengar att göra Alternativ antagning och det är inget som du som sökande kan införa. Det enda du kan göra är att önska att det blir Alternativ antagning och att förbereda dig genom att t.ex. jobba inom Vården så mycket du kan eller gå en annan Vård-utbildning som t.ex. till Tandsköterska som finns på en Yrkeshögskola, se exempel här:
    http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=&Municipality.county=&Education.text=Tandsk%C3%B6terska
    Jag skulle absolut rekommendera dig att söka Tandsköterskeutbildningen som du senare kan avbryta i fall du kommer in på Tandläkarprogrammet. Genom att gå utbildning till Tandsköterska skaffar du bra meriter i fall Alternativ antagning kommer till stånd samt du öka dina chanser att få bättre Resultat på Högskoleprovet då du genom en kvalificerad heltidsutbildning blir duktigare "på allt" - och det är just det som HP mäter. Tredje fördel för att gå Tandsköterskeutbildning /även om det blir bara en del av den/ är att när du sedan läser till Tandläkare, så blir det lättare för dig både läsa och jobba sedan, då du kommer att ha bättre förståelse för dina kollegor, som är Tandsköterskor.

    Nackdelen i att börja på Tandsköterskeutb. är bara en: om du tar Studiemedel i 2 år för att bli Tandsköterska, räcker inte Studiemedel /från CSN/ under hela Tandläkarprogrammet och sista året på Tandläkarprogrammet har du ingen försörjning då Studiemedel på eftergymnasial nivå får man i max 6 år. Det går att lösa genom att i förväg spara pengar (jobba på somrarna som t.ex. Tandsköterska och även på kvällstid/helger som Undersköterska).

    Jag hoppas att något av mina tips kommer till användning & önskar dig stort LYCKA TILL!
    Liselotte SYV
    Liselotte