Ali

    Hej Jag sökte in till utbildningen inom IT-säkerhet på sen anmälan hos Jensen YH och fick beskedet att jag behöver genomföra ett urvalstest. Jag är otroligt taggad och verkligen önskar att jag kommer in. Jag undrar dock hur stor chansen är att komma in baserat på min prestation i urvalstestet. Dessutom undrar jag om sen anmälan indikerar att det finns färre sökande än vad högskolan önskar. Jag har försökt hitta antagningsstatistik och urvalskriterier från tidigare år för samma utbildning, men har inte haft lycka med det. Skulle du kunna bistå med den informationen? Det skulle vara till stor hjälp för mig i min förberedelse inför ansökningsprocessen. Tack på förhand för ditt snabba svar. Uppskattar det verkligen. Jag är otroligt taggad inför denna möjlighet. Vänliga hälsningar, Ali Khan

    • Ali : Kan ni svara?? Jag har väntat länge.
    • Milla : Jag har svarat, se nedan. Du ställde din fråga för mellan 1 och 2 timmar sedan... Vi svarar så snabbt vi kan!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag tror du sökte till den här yrkeshögskoleutbildningen: utbildning/jensen-yrkeshogskola/systemutvecklare-inriktning-sakerhet-jensen-malmö
    Att sen anmälan öppnade betyder att utbildningen kan ta in några sökande till (det kan t.ex vara så att Myndighet för Yrkeshögskola beviljade utökning av utbildningsplatserna).
    Gör ditt bästa på testet och vi håller tummarna!
    Vad gäller statistik och "antagningspoäng/meriter" vid antagning till yrkeshögskoleutbildningar, så är det en ganska komplicerat område... Betygen som sökande har spelar viss, men inte avgörande roll. De som antar till YH-utbildningar försöker på olika sätt försäkra sig om att de som kommer in på utbildningen har tillräckliga förkunskaper som gör att de klarar hela utbildningen och uppnår kraven för examen och tar ut examen i slutet av utbildningen och sedan också får anställning eller kan med framgång driva eget företag; det görs uppföljningar (man tittar på hur många som fick ut yrkeshögskoleexamen i % i relation till antal personer som påbörjade utbildning och sedan tittar man också på hur många som fick jobb eller en annan sysselsättning, t.ex startade eget och det både "allmänt", alltså vem som inte är arbetslös... och "inom aktuell bransch inom vilken utbildning ligger"). Kan inte en viss yrkeshögskoleutbildning uppvisa mycket goda resultat i % av de som klarar utbildningen och sedan också får jobb, får inte den utbildningen någon framtida start beviljad av MYH, myndighet för yrkeshögskola. Därför är de som jobbar med yrkeshögskoleutbildningar mycket måna om att ta in personer som både har tillräckliga förkunskaper och även är motiverade att genomföra hela utbildningen (ej hoppa av) och sedan också blir kapabla att få jobb. På vilka sätt som man försöker försäkra sig om att man tar in "rätt folk" kan vara ganska olika från en yrkeshögskoleutbildning till en annan och kan också ändras över tid.
    "Problemet" med antagningsstatistik (vad gäller yrkeshögskola) är att det är svårt att sätta "betyg på motivation" och om man säger att alla som klarade urvalstest med de rätta svaren på minst 75% av frågorna kom in... vad säger det dig? Du får ju inte på förhand se det testet och inte jag heller... Och just inom DATA-IT-branschen där ut veckningen sker mycket snabbt blir kunskaperna "gamla" och inaktuella rätt snabbt: imorgon ska man behöva kunna ngt som igår ännu inte var uppfunnet... typ så... :)

    Jag kan inte ge dig ngt annat svar än att jag vill uppmana dig att prestera så bra du kan på testet och önska dig lycka till! Du får gärna återkomma sen och berätta om du kom in på utbildningen. Jag hoppas du gör det! Håller tummarna för dig!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Ali : Tack sp mycket för din förklaring. Vad jag förstod från din förklaring kortfattat så är det mer att man ha de kunskaper och ”motivation” för att man ska kunna vara kapabel för att gå utbildningen. Jag ska göra mitt bästa, återkommer när jag gör testet. Datumet är 24 maj :)
    • Milla : Lycka till!