Ali

    Hej, Jag undrar om Svenska 3 är ett nödvändigt krav för att komma in på Objektorienterad programmering med AI-kompetens på Handelsakademin i Malmö, som är en yrkeshögskola. Är det möjligt att få information om antalet antagna föregående år? Räcker det med tillräckligt höga poäng för att bli antagen till utbildningen? Hur fungerar det med S.K. reel kompetens? Jag undrar också varför samma utbildning i Malmö och Halmstad är på 300 poäng medan det i Göteborg är på 400 poäng. Jag har hört att det kan leda till olika typer av examen, vilket skulle kunna minska mina chanser att få jobb om jag går i Malmö. Jag såg att det finns några extra delar i Göteborg jämfört med Malmö. Kan ni förklara detta enkelt för mig?

    • Milla : Försöker nu få fram svar på varför utbildningen i Gbg verkar vara längre och vilka urvalskriterierna är. Återkommer.
    • Ali :

      https://www.nbi-handelsakademin.se/utbildningar/it-tech/programmering-med-ai-kompetens/

      Hittade en länk här. Men förstår inte, varför pluggar man mer i göteborg. Skulle jag få olika typer av examen? Har hört det finns yrkeshögskola examen och kvalificerad examen också. Skulle det göra mina chanser att få jobb mindre?

    • Milla :

      Fick nu svar från NBI-Handelsakademin som lyder: "Skillnaden mellan Objektorienterad programmering med AI-kompetens i Malmö, Halmstad och Göteborg är att i Göteborg så läser man en LIA-period mer. Samt att det skiljer sig lite mellan kurserna. Du kan finna denna information på vår hemsida under fliken ”kurser” på utbildningssidan för Objektorienterad programmering med AI-kompetens på vår hemsida." och jag tolkar det så här: i Gbg är praktikperioden (LiA, lärande i arbete) längre än på andra orter och så är det också "lite skillnad mellan kurserna". Med längre utbildning lär man sig mer, men å andra sidan, så kommer man med kortare utbildning snabbare ut i arbete, så det finns för- och nackdelar. Du kan söka till flera orter: du kan söka samma utbildning i Malmö och i GBG och teoretiskt sett, kan du komma in på båda samtidigt och i så fall välja sen vilken av utbildningarna du tackar Ja till. Angående urvalskriterier (på vilka grunder urval bland sökande kommer att göras) har jag ännu inte fått svar från NBI-Handelsakademin.

    • Milla :

      Fick svar från en utbildningsledare på NBI-Handelsakademin som lyder: "Man ansöker, vi tittar på behörighet och sedan blir man erbjuden att göra ett urvalsprov som ger sökande större möjlighet att komma in. Vi går inte på betyg från gymnasiet utan vi tittar att man har matte och programmering. Det är viktigt med grundläggande kunskaper i programmering då utbildningen förutsätter att studerande har viss nivå där. Undervisningen sker med en dag per vecka på plats och några dagar på distans samt självstudier. Det finns god chans att komma in, speciellt om man genomför urvalsprovet."

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Yrkeshögskoleutbildning objektorienterad-programmering-med-ai-kompetens-humanus-malmö har följande krav på särskild behörighet: godkända betyg i gymnasiekurserna matematik 2 och programmering 1 (eller motsvarande kunskaper). Det är bra att ha Examensbevis från gymnasiet eller från komvux eller studieomdöme från en folkhögskola (om grundläggande behörighet) men eftersom yrkeshögskola kan ta in även obehöriga, så har i princip vem som helst en chans att komma in. Därför tycker jag du bör söka om du är intresserad av den utbildningen, oavsett vilka betyg du har.
    Tips! anmäl dig gärna till det Digitala öppna huset (infömötet) den 21 mars 2023. Öppet Hus för IT & Tech, Kl. 18:00-19:00

    NBI/Handelsakademin

    Objektorienterad programmering med AI-kompetens, Malmö

    Objektorienterad programmering med AI-kompetens, Halmstad

    Objektorienterad programmering med AI-kompetens, Göteborg

    Systemutvecklare - objektorienterad systemutveckling, Göteborg

    Digitalt Öppet Hus för:

    - Objektorienterad programmering med AI-kompetens - Göteborg, Malmö & Halmstad

    - Systemutvecklare - Objektorienterad systemutveckling  - Göteborg

    Anmäl dig här!

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen,
    ett svar från utbildningsanordnare NBI/Handelsakademin: gäller ansökan/antagning till YH Objektorienterad programmering med AI-kompetens.
    Grundläggande behörighet och särskilda förkunskaper:

    Gymnasieexamen samt lägst betyg E i Matematik 2/B, Programmering 1/A eller motsvarande kunskaper. Vi erbjuder avgiftsfria förberedande kurser i programmering 1/A.

    Urval:

    Vid många sökande görs ett urval utifrån särskilt prov i datorkunskap och programmering samt logik.
    Och lite information om urvalsprovet: När vi har fler sökande än vad vi har platser, måste vi rangordna alla behöriga sökande. Då använder vi ett urvalsprov som kan ge sökanden extra poäng och öka sina chanser att bli antagen. Ju högre poäng de får, desto högre upp kommer de i rangordningen. Obs! Oavsett hur det går för sökande på provet kan det inte försämra deras chanser att komma in på utbildningen, enbart förbättra. Till proven kallas även de som ännu inte är behöriga – de kan ju bli behöriga när du har kompletterat deras ansökan före sista kompletteringsdatum. När de har skickat in din ansökan, kommer de att få information om tidpunkt för urvalsproven, och de anmäler sig via yh-antagning.se. Det är även på yh-antagning.se som ansökan sker, och de länkarna kommer man åt via utbildningssidan på vår hemsida.

    • Ali : Okej. Jag förstår. Tycker du jag ändå borde försöka klara av svenska 3? Jag är redan igång med den på hermods och har natioellt prov under juni. Sedan hur var det med poängskillnader på Malmö och Göteborg? Om du kunde svara på den frågan också skulle jag uppskatta det väldigt mycket
    • Milla : Vad gäller svenska 3, så tycker jag definitivt att du bör försöka klara kursen och få så högt betyg som möjligt. Bor man i Sverige och vill gå utbildning med undervisningsspråk svenska och/eller jobba i Sverige, så är det en stor fördel att kunna så mycket svenska som möjligt och även ha betygen som bekräftar svenska-kunskaperna, så att säga.. :)
    • Ali : Okej. Återkom gärna när du får mer information tack! Det står bara 2 år i göteborg sen 1,5 år i malmö/halmstad.
    • Milla : Jag har fått svar från NBI-Handelsakademin och återger det i en kommentar till din fråga, se ovan.
    Läs alla kommentarer