Tim
    Hej, ser nu att många universitet och högskolor under denna coronatid har en ganska mycket högre antagningspoäng på många utbildningar jämfört med året innan. Tänker specifikt på juristlinjen. Tror ni dessa antagningspoäng kommer hinna sänkas till hösten 2021?
    • :

      Hej!

      Det är omöjligt att ge en bra gissning, allt beror på vilka som söker och deras meritvärden. Kan vara så att det inte är lika stor rush till högskolan nästa år, eller så kanske fler förlorar jobb och det blir lika stort eller högre söktryck. Det är många faktorer som spelar in, återhämtning av ekonomin så att arbetsmarknaden går tillbaka till det normala. Det du kan göra är att kämpa i skolan, och även göra högskoleprovet för att maximera dina chanser. Se också andra urvalsalternativ, som LU:s översiktskurs och UU:s basår.

      https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-JURF12
      https://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/kurser/?kKod=2JF071&lasar=19/20&typ=1

      Lycka till!
      Mvh, Brendan

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    du fick rätt svar i kommentaren från Brendan (se kommentar till din fråga). Varför antagningsgränserna gick upp nyss beror torligtvis på att Covid-19: många fler söker studier bl a på grund av att de finner det svårt att hitta jobb och de ungdomar som tänkte efter gymnasiet ta sabbatsår och resa kan inte göra det pga reserestriktioner, och då söker de studier i stället.
    Om Covid-19 situationen blir betydligt bättre inför nästa års antagning och ingen annan stor kris inträffar, kan antagningsgänserna gå ner igen - är min gissning.
    Mvh
    L.

    Liselotte