Mano

    Hej! Jag går i trean på gymnasiet. Jag vet att elevens poäng ska vara 2400 poäng, men jag har 2600 poäng. En av dem är från Franska 1 eftersom jag behövde läsa Franska 1 för att kunna fortsätta med Franska steg 3 och 4. Dessutom har jag valt att läsa Matte 5 som en utökad kurs för att få meritpoäng. Min fråga är om både Matte 5 och Franska 1 kommer att räknas med i mitt betygsnitt? Tack på förhand! :) mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    svar på din fråga beror på hur ditt examensbevis ser ut. "Vanligt antal" poäng i gymnasieexamen är 2500. Av dem 100p. gymnasiearbete (men det betyget räknas inte in i betygssnittet).
    Om det är så att  i ditt examensbevis står endast en kurs, matematik 5, som är markerad med "U" (utökat program), då kan det betyget i vissa fall, alltså betyget i matte 5 räknas in (eller inte...) beror på vad särskild behörighet består av ("på den utbildningen" på högskolenivå i Sverige) som du söker till. Söker du till juristprogrammet, där matte ej krävs för särskild behörighet, kommer du få max meritpoäng inom matte för kurserna matematik2, 3 och 4, och matte 5 ger här därför inte några meritpoäng (man kan ju inte få mer än max). Men söker du till civilingenjörsprogrammet eller läkarprogrammet där matte 4 krävs för särskild behörighet då ger matte 5 + 1.0 meritpoäng och därför kommer även betyget i matte 5 räknas in även i ditt snittbetyg.
    Och alla kurser som i examensbeviset saknar U-markering (med undantag av gymnasiearbete) räknas in i elevens betygssnitt som kallas för jämförelsetal. Till jämförelsetalet plussar man sedan på de eventuella meritpoäng och summan kallas för Meritvärde. Det är med meritvärdet som sökande konkurrerar om plats på svenska högskole-universitetsutbildningar.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Mano : Jag har sökt till läkarprogrammet, så det jag förstår nu är att jag bara kommer få 1,0 meritpoäng och betyget i matte 5 kommer inte räknas med i mitt betygsnitt.
    • Milla :

      Läkarprogrammet kräver matte 4 och därför ger matte 5 +1.0 meritpoäng. Och betyget i matte 5 kommer även att räknas in i ditt snittbetyg/jämförelsetal.Detta gäller: om en U-kurs ger meritpoäng så räknas betyget i den kursen i den sökandes jämförelsetal tillsammans med de "vanliga kurserna" (alltså inget som "ersätter" någonting, utan alla vanliga kurser räknas in + även betyget i en U-kurs som ger meritpoäng räknas också in). Betyget i gymnasiearbete räknas inte in.

    • Milla :

      Hur många meritpoäng - totalt sett - du kommer att få, har jag ingen uppfattning om. För matte 5 lär du får + 1.0. Om du även har godkända betyg i engelska 7 och i moderna språk 3, då kommer du upp till max antal meritpoäong som är 2.5. Du får gärna läsa om meritpoängen för dig med gymnasieexamen på gymnasieguiden.se/merit