Elev
    Hej,
    jag håller just nu på att söka högskolor på antagning.se. Jag går på Stillerska Filmgymnasiet på Lidingö (numera Stillerska Gymnasiet), och undrar hur ansökningen går till betygsmässigt. Jag går i trean nu och går därmed alltså ut gymnasiet nu i juni. Men ansökningarna stänger redan nu i april. Kommer mitt betyg automatiskt att komma in i det nationella betygssystemet när jag går ut gymnasiet? Jag lyckades inte hitta Stillerska i den nationella betygsdatabasen (https://anslutnaskolor.uhr.se). Hur gör jag? Kommer jag inte bli aktuell för högskolor eftersom att skolorna antagligen kommer att börja gå igenom ansökningarna redan nu i april och jag inte kan lämna in mitt gymnasiebetyg förrän i juni? Eller hur fungerar högskoleansökningar betygsmässigt för personer som just går ut gymnasiet? Jag vill söka utbildning och börja studera redan nu till höstterminen.
    Kommer mitt betyg från Stillerska att automatiskt komma in i den nationella betygsdatabasen? Och hur blir det eftersom att jag inte har mitt gymnasiebetyg förrän den 12e juni?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elev,
    se info på antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum

    Om du vill konkurrera om utbildningsplats på en högskoleutbidlning i Sverige med start HT20, måste du göra Anmälan på www.antagning.se senast 15 april 2020. Sedan måste du se till att Antagning.se kan se de betygen som påvisar att du är Behörig, senast sista dag för komplettering som blir den 18 juni 2020.

    Det blir ditt ansvar att se till att Antagning.se har tillgång till dina gymnasiala betyg. Jag råder dig se Senast på morgonen den 18 juni 2020 att dina betyg syns på din inloggning på www.antagning.se och om de inte gör det, ladda upp ditt examensbevis själv.
    Du bör få Examensbevis i handen på studenten eller så skickas det hem till dig med post alt. du hämtar ut det på expeditionen på din gymnasieskola. Fråga gärna på din gymnasieskola när och på vilket sätt du får ditt examensbevis.
    Hur som helst blir det ditt ansvar att göra ansökan i tid och sedan också Komplettera i tid.
    Vänligen
    ANNA