Dilan
    Hej! Jag går på yrkesgymnasiet lärling, frisör. Jag tror att jag kommer gå ut ettan med F på Svenska, engelska och idrott. Jag har stress över att jag kommer att få gå om 1an eller hur funkar det ?
    • Anna : Hur går det? Blev svar från oss på Fråga SYV till hjälp för dig? Vi håller tummarna för dig!
    • : Tack för svaret. Det gick jätte bra! Jag har klarat alla mina kurser i åk 1 så det var inte så läskigt som jag trodde :)
    • Anna : Grattis! Jättebra! Det hjälpte, alltså, att vi på Fråga SYV höll tummarna för dig! :) :) :) Önskar dig fortsatt trevlig sommar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Dilan!

    Att man går om en årskurs på gymnasiet är mycket ovanligt. Oftast funkar det så att man fortsätter till åk2 och 3, oavsett tidigare betyg. Det erbjuds ofta möjlighet att läsa om eller göra prövning i de kurser som man fick F i under förra läsåret (om läraren gör bedömning att eleven kan uppnå ett godkänt betyg i kursen och eleven och elevens vårdnadshavare vill det).

    I fall man inte under de tre åren på gymnasiet uppnått kraven för gymnasieexamen, får man ett Studiebevis (och inte Examensbevis som är målet för gymnasiestudier egentligen). Med Studiebeviset kan man gå till Komvux och läsa kurserna eller göra prövningar där för att komplettera upp till kraven för gymnasieexamen. Man kan, alltså, senare få Examensbevis från Komvux (eller Vuxenutbildningen) i den kommunen där man är folkbokförd.

    Kraven för gymnasieexamen kan du se här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Om du får möjlighet att gå om å k 1 /vilket jag tycker just är en MÖJLIGHET och en stor FÖRDEL/ - så tycker jag att du skall absolut tacka Ja till det. Det är ju jättebra att få djupare kunskaper, kunna mer och vara mognare än de andra elever i klassen. En sådan lyx att få gå om ett år på gymnasiet är det inte många som får. Det kostar skolan mycket pengar och därför erbjuds inte den möjligheten speciellt ofta.

    Önskar dig det bästa!
    Lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare