Elev

    Hej! Jag håller just nu på att läsa några kurser för att få ut en examen via komvux. Sedan gymnasiet har jag bl.a kurserna biologi 1 och fysik 1 (den som ger 150 poäng). Jag tyckte de kurserna var ganska svåra, så för att bli behörig till sjuksköterska tänkte jag läsa naturkunskap 1 och 2. Men sen läste ett svar här om att man inte får ha biologi 1 och fysik 1 i samma examen som naturkunskap 1 och 2? Stämmer det?

    Är det isåfall hemsidan för antagning som kan neka min examen, eller är det rektorn som bestämmer om den godkänns eller ej?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    det är Rektorn på komvux som fattar beslut om kurserna som delvis överlappar varandra får ingå i samma examen från komvux. Om du har godkända betyg i fysik1a, 150p., i kemi1, 100p och i BIOLOGI 1, 100p., då behöver du inte ha godkänt betyg i naturkunskap 2. I fall du inte vill läsa biologi1, eller om du har F i en av kurserna i fysik eller kemi, men du vill ta in en av naturvet.kurserna inom 2400p.komvux-examen, så finns ännu en lösning: att ha kurserna i naturkunskap utanför examensbevis, på ett separat utbildningsdokument.
    T.ex om du har betyg i naturkunskap 1b och 2 utanför examensbevis, kommer betyget i nk2 räknas in i ditt jämförelsetal, men inte betyg i nk1b.
    Det finns ännu en lösning: om du läser mot Yrkesexamen som undersköterska eller djurvårdare/djurskötare, så finns möjlighet att få "behörighet i naturkunskap 2" genom de så kallade "ersättningskurserna" som ingår i yrkesutbildningar till undersköterska och i naturbruksutbildningen.

    Jag vet inte hur mycket som fattas för dig för att uppnå kraven för examensbevis från komvux. Det är sedan 1 juli 2021 ganska fritt vilka kurser som får ingå, men helt fritt är det inte. Naturkunskap/naturvetenskaps-kurserna handlar om att innehåll överlappar varandra, och då blir det att man får "samma kurser" in i examensbevis flera gånger, vilket går emot reglerna. Vår erfarenhet är att rektorerna på komvux brukar (ofta) godkänna att En av kurserna inom naturvetenskapsområde, t.ex fysik1a, kemi 1 ELLER biologi1, ingår i samma examensbevis som kursen naturkunskap 2. Det är en bedömningsfråga och bedömning/beslut ligger hos komvux-rektorn.
    Jag tycker det finns stora fördelar i att läsa mot Yrkesexamen som undersköterska (du får gärna prata om det med SYV på komvux). En av fördelarna handlar om att få kunskaper och praktiska färdigheter inom medicin/vård; en annan fördel handlar om att bli behörig till fler eftergymnasiala utbildningar, bl.a till många Yrkeshögskoleutbildningar som leder till yrken som Specialistundersköterska, Apotekstekniker, Steriltekniker, Ambulanssjukvårdare, Tandsköterska och Med.sekreterare.
    En utbildad undersköterska kan också få jobb som Optikerassistent eller som Arbetsterapibiträde.
    Vad gäller att söka till sjuksköterskeprogrammet, så kan man samtidigt söka många olika yrkeshögskoleutbildningar. Ansökan till högskola-universitet och ansökan till yrkeshögskoleutbildningar sker oberoende av varandra. Du får gärna kika på utbud av yrkeshögskoleutbildningar
    Några exempel på YH-utbildningar:
    campus-vastra-skaraborg/laborant
    lernia-yrkeshogskola/specialistunderskoterska-anestesi-operation-och-intensivvard
    yrkesakademin-yrkeshogskola/instrument-och-steriltekniker
    lernia-yrkeshogskola/ambulanssjukvardare
    stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/logistiker-arbetsledning-och-flerpartslogistik
    naringslivsakademin/inkopare-hallbarhetskompetens
    hermods-yrkeshogskola/green-urban-developer
    hermods-yrkeshogskola/eco-sale
    akademi-bastad-yrkeshogskola/kvalificerad-traedgardsanlaeggare
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/internationell-affarsinriktad-speditör

    • Julia : Det är inte så att du kan "välja" utan det blir ett beslut som Rektorn på komvux fattar. Vad gäller yrkesexamen så är det många som med yrkesexamen kommer direkt in på universitetet. Inom yrkesexamen kan du ta in alla kurser som du behöver för behörighet till sjuksköterskeprogrammet.
    • Julia : Sedan 1 juli 2021 finns följande examina inom komvux: examen inom naturvetenskap-teknik, examen inom samhälle-humaniora och yrkesexamina (mot olika yrken). Om du inte vill ha kurserna i fysik och kemi in i ditt examensbevis, bör det i så fall bli så att du läser mot examen inom samhälle-humaniora eller mot yrkesexamen. Boka tid med SYV på komvux, är mitt råd. Du kan också ha nk2 utanför ditt examensbevis. Jag förstår att du vill ha högre meritvärde men kraven för En av Examina måste uppfyllas, annars kan du inte ta ut examen. Du bör tillsammans med SYV på komvux fatta beslut mot VILKEN TYP AV KOMVUX-EXAMEN som du ska läsa. Som jag redan har skrivit om, så är det fullt möjligt att med Yrkesexamen söka direkt till universitetet. Du tar i så fall in inom yrkesexamen även kurserna svenska 2,3 och engelska 6 + de kurser som krävs för särskild behörighet till just "din" högskoleutbildning; för sjuksköterska-programmet är det samhällskunskap 1b, matematik 2 och naturkunskap 2. Du kan också i din yrkesexamen ha kurserna som ger dig meritpoäng, som t.ex engelska 7, högre mattekurser och moderna språk 3 och 4.
    • Julia :

      Komvux har begränsade resurser och kan därför göra följande bedömning: att ge dig plats på kurserna som gör din studietid kortare (t.ex tar det fem veckor att läsa biologi1, men det tar 10 veckor att läsa naturkunskap 1b och 2), utan hänsyn till hur högt meritvärde du får. Komvux-uppdrag innehåller inte att försöka se till att de studerande får högt meritvärde, utan endast att de får ut examensbevis, i första hand, och att de har behörighet till den utbildning de vill söka till. Hur högt meritvärde man får, bryr sig komvux inte om (ingår, som sagt, inte i deras uppdrag). Det finns också möjlighet att komma in på universitetet med hjälp av Högskoleprovet.

    • Julia : Rektorn kommer inte skriva under ett examensbevis som går emot reglerna. Ibland (om det är "grå zon" med en liten överlappning) kan rektorn göra ett litet undantag... Vad som har sagts mellan dig och SYV på komvux, måste du kunna bevisa, men även i det fallet (exempelvis om du fick fel info, vilket kan ju ibland, tyvärr, hända) så kommer du ändå inte kunna få ut examensbevis, om det strider mot reglerna. Vi rekommenderar göra planering mot examensbevis som är dokumenterad, på en blankett, som SYV skriver under och du sparar en kopia på. Det är ett bevis på vad som ni har planerat för. Men tyvärr om SYV gör fel, vilket kan inte uteslutas helt, så kommer du ändå inte få ut examensbevis, för att ett examensbevis måste följa vissa regler. Reglerna är många, komplicerade och i vissa fall får rektorn göra ett undantag.
    • Mikael : Det är möjligt att du kan ta in betyget från gymnasiet in i det examensbevis från komvux, oavsett temat på GA. Det är det svaret vi fick från Skolverket när vi frågade sist.
    • Elev :

      Hej igen - jag är så förvirrad. Min syv säger att det är helt okej för mig att ha fysik1a och biologi 1 tillsammans med naturkunskap 1 och 2. Men då jag läst svar på denna hemsida om just överlappning så verkar det inte alls fungera - och alla säger olika! Jag hörde t.om av mig till skolverket, men de kunde inte heller ge mig något klart besked ifall det är möjligt eller inte. Hur ska jag veta om alla säger olika? Jag vill ju inte bli besviken om antagningen (högskola) skulle neka min ansökan just pga detta missförstånd. Jag vet inte vad jag ska tro på.

    • Anna : Det med "överlappning" är en "grå zon", tyvärr. Tänk dock så här: om naturkunskap 2 krävs inför en viss högskoleutbildning då slipper man läsa naturkunskap 2 om man har godkända betyg i fysik1a, biologi1 och kemi1. Naturkunskap 2 består, alltså, av "delar av" kurserna fysik1a, kemi1 och biologi1. Och naturkunskap 1b är lägre/underliggande kurs till nk2. Skulle du ha godkänt betyg även i kemi1, då skulle både nk1b och nk2-kurerna vara ren repetition av det du redan kan. För att vara helt säker, så skulle jag inte sikta på att ta in överlappande kurser in i samma examensbevis. Men om rektorn på komvux godkänner och med sitt underskrift försäkrar att hen tycker allt är i sin ordning, då är risken liten att Antagning.se skulle ogiltigförklara ditt examensbevis. Du kan chansa och lita på SYV-en på komvux och att rektorn sedan godkänner och skriver på och att Antagning.se inte ogiltigförklarar ditt examensbevis, men någon definitiv garanti kan jag inte ge dig. Som sagt, överlappande kurser är ett problem, en "grå zon". :(
    • Elev :

      Okej, tack för förklaringen! Skulle det vara ett säkrare alternativ för mig att ta ut en av biologi eller fysik ur min examen? Tänker att då blir överlappningen ännu mindre? Jag förstår att ni inte kan göra en bedömning utan att veta hela min ”situation”. Men jag menar det borde väll vara en mindre överlappning om jag ta bort en av kurserna fysik och biologi. Eller rekommenderar ni att inte ta med någon av dom alls?

    • Anna : Fysik1a är en 150p.kurs och Biologi 1 är en 100p.kurs. Det är viktigt att det är examensbeviset från komvux finns exakt 2400p. Det är inte du utan komvux som bestämmer i den frågan. Om SYV på komvux säger att det är OK att ta in båda kurserna, då hoppas vi att det stämmer. Rektorn kan stoppa det. Sedan finns en liten chans att antagning.se anser examensbevis som ogiltig (sådant händer mycket sällan).
    Läs alla kommentarer