Kommer jag få konsekvenser och i så fall hur illa kommer det vara
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32064 frågor besvarade.
Kommer jag få problem om jag hjälper någon med inlämning?
Kommer jag få konsekvenser och i så fall hur illa kommer det vara
2 Svar
hej Dylan,
att "hjälpa någon med inlämning" kan man på väldigt många olika sätt; exempelvis om du skulle "undervisa" någon alltså Förklara, Lära så att hen sedan "kan detta" som du förklararde om, då är det att Ärligt Hjälpa till en klasskompis! Och det är jättebra!
Men
att låta någon att kopiera dina svar är inte OK.
Hen som kopierar svaren är också mycket skyldig; jämför: en person om ger en muta och hen som tar en muta - båda bryter mot lagen, men hen som "tar emot" kan ju svara: Nej, jag tar inte emot!
... på samma sätt hen som skriver av dina svar och du som låter honom/henne skriva av dina svar - båda är skyldiga. En elev som kopierade dina svar borde ha sagt: Nej, jag gör uppgifterna själv; förklara gärna för mig, lär mig, hjälp mig att förstå, och sedan gör jag uppgifterna själv! Nu gjorde hen, uppenbarligen, inte det, om jag förstår det rätt. Men, utan att du låtit kopiera dina svar, kunde inte hen göra det. Det skulle vara en helt annan situation, om någon tagit din skolväska eller kom åt din inloggning på ngt. sätt och kunde då, utan din tillåtelse, kopiera av dina svar... Då är du inte skyldig, om du inte gav tillåtelse att kopiera från dig.
Man ska ju Lära sig saker, när man går kurser; och inte fuska. Det tror jag du vet mycket väl själv, utan att jag ska behöva förklara mycket kring det. Hänvisning: info på Skolverkets hemsida.
Ytterst är det rektor på er skola som bestämmer vilken bestraffning som utdelas. Ansvar kan dock vara delegarat till undervisande lärare (det är olika på olika skolor).
Jag kan inte veta vad just din lärare eller rerktor bestämmer i just den situationen, men kan tänka mig följande:
eftersom det är svårt att veta vem som "snodde" från vem, kan läraren underkänna båda elever.
Men om du kan bevisa att du inte medverkade i "kopieringen", då borde du anses som oskyldig. Kan vara svårt att bevisa det, dock.
Om du har goda kunskaper, borde du kunna producera svar/uppgifter att lämna in - i framtiden och förtjäna ett högt betyg (det är ju Kunskaper som betygsätts).
Du kan ringa till Skolverkets upplysningstjänst: 08-527 332 00, berätta exakt vad som hände och fråga vad som gäller i just det fallet.
Vänligen och Lycka till!
ANNA
Hej, läs nedan svar från Skolverket från den 24 maj 2019:
"Vad som är fusk och hur fusk ska hanteras är inte reglerat i skollagstiftningen, utan det är något som lagstiftaren har överlämnat till skolan att hantera. Det är upp till rektor och lärare att utifrån skolans författningar besluta hur en specifik situation ska hanteras. Rutiner för hanterandet av fusk och vilka disciplinära åtgärder som vidtas kan tas fram inom ramen för skolans ordningsregler.
Om du med avvskrivning menar avstängning så får rektorn stänga av en elev i gymnasieskolan till exempel om eleven har fuskat eller kränkt en annan elev. I gymnasieskolan är huvudregeln att man inte får stänga av en elev längre tid än två veckor under ett kalenderår. Man får dock förlänga avstängningen om en kortare avstängning inte är tillräcklig eller om det är nödvändigt med hänsyn till elevens uppträdande. Som mest får avstängningen vara resten av kalenderhalvåret och tre ytterligare kalenderhalvår.
Om en lärare misstänker att en elev har fuskat vid exempelvis ett prov, kan läraren göra bedömningen att provet inte tas med i bedömningsunderlaget vid betygssättning. Läraren ska dock göra en allsidig bedömning av elevens kunskaper och behöver säkerställa att tillräckligt underlag finns för bedömning av elevens kunskaper inför betygssättningen.
Eleven kan vända sig till ansvarig lärare och till skolans rektor för att få information om den aktuella situationen.
Källor:
Disciplinära och andra särskilda åtgärder: 5 kap. 6-18 §§ skollagen
Skollagen: www.skolverket.se/lag
Ordningsfrågor, trygghet och studiero: www.skolverket.se/for-dig-som-ar.../elev-eller-foralder/skolans-organisation/ordningsfragor-trygghet-och-studiero
Studiero och disciplinära åtgärder: www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/studiero-och-disciplinara-atgarder
Om du har fler frågor är du välkommen att kontakta Skolverkets upplysningstjänst på 08-527 332 00.
Med vänlig hälsning
Skolverkets upplysningstjänst".
Frågor och svar taggade med 'samhällskunskapslärare' (6 st.)
-
Hur vet man vilket ämne ett program/kurser klassas som inför KPU?
Hej! Jag har länge funderat på att studera filosofi. Det som har stoppat mig har varit att jag har haft svårt att se vad jag skulle göra efter en sådan utbildning. Då har det slagit mig att man kanske efter skulle utbilda sig till lärare genom en kpu....
Hej Tobias!Om man vill bli gymnasielärare i filosofi, så finns det 3 vägar att gå: • ämneslärarprogrammet • kompletterande pedagogisk utbildning... Läs hela svaret -
Sport & behörig på yrkeslinjen handel?
Hej! Jag funderar på att gå handelsprogrammet inrikting handels & service. För jag tycker det låter roligt samt att jag skulle vilja öppna en butik. Men jag skulle också vilja bli behörig till högskola för att jag skulle vilja bli...
Hej!lärare på högstadiet, år 7 - 9 brukar vara behöriga att undervisa i 3 ämnen, t.ex samhällskunskap, religionskunskap och historia; eller samhällskunskap, svenska och... Läs hela svaret -
Går det att kombinera psykolog och samhällskunskap som ämneslärare?
Hej, jag funderar på att plugga till ämneslärare och funderar då på att ha ämnena psykologi och samhällskunskap. Då det är det ämnena jag tyckt varit roligast att läsa på gymnasiet. Jag har läst på om vilka ämneskombinationer som fungerar och det ska samhällskunskap och psykologi göra, men...
Hej Vera, det finns 2 huvudvägar att gå om man vill utbilda sig till lärare:- hitta Ämneslärarprogrammet som passar in i dina planer - det är... Läs hela svaret -
Kompletterande pedagogisk utbildning?
Hej Vad finns det för kurser eller program man kan läsa för att kunna bli samhällskunskaps eller historie lärare i gymnasiet(inte ämneslärarprogrammet). Då jag funderar på att ta en annan väg för att bli gymnasielärare genom kompletterande pedagogisk utbildning.
Du behöver läsa minst 90 högskolepoäng = tre terminer på heltid i vardera ämnet; i ett av ämnena behöver du ännu en termin, dvs 120 hp, som blir ditt huvudämne och sedan kan du läsa KPU och bli gymnasielärare . -
Kombinera ämnesstudier i lärarutbildning?
Hejsan! Nu i sommar avslutar jag mitt andra år vid ämneslärarprogrammet 7-9 (ingång samhäll) vid LiU, och då vi väntar barn i juli kommer jag ta uppehåll från mina studier HT2017. Då har jag läst UK 1-4 och Samhällskunskap 1-30. Ska dock läsa en distanskurs i Historia 1-30 vid HH under HT...
Hej Emilie! Ansökningsperioden - för att söka utbildningar på högskolenivå med start hösten 2017 var Sista dagen 18 april. Det är möjligt att Restplatserna... Läs hela svaret -
samhällskunskapslärare som vill bli socionom?
Hej Jag är utbildad samhällskunskapslärare för gymnasiet. Jag har arbetat i snart åtta år och har börjat tänka på att vidareutbilda mig. Eftersom jag är väldigt intresserad av sociologi har jag funderingar på att läsa vidare till socionom. Jag har läst sociologi A och B och så har jag skrivit...
Hej! Alla utbildningar till Socionom finns info om på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/?fritext=Socionom Jag kan inte se någon utbildning på halvtid på distans, tyvärr, men det går kanske... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga