Kevinn

    Hej, Jag pluggade enbart en kurs på 100% och fick F på kursen. Jag fick E på alla mina uppgifter men kuggade muntliga examinationen. Nu ska jag börja på två nya kurser och jag undrar då om jag kommer få beviljad studiemedel även om jag fick F på förra kursen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, vänligen läs information på csn.se/fragor-och-svar/hur-manga-poang-maste-jag-klara-for-att-fortsatta-fa-studiemedel? Det är CSN som beslutar om studiemedel. Av din fråga framgår inte om du tog studiemedel under tiden du läste kursen på 100% /den kursen som du fick F i. Du skriver inte heller om du läser på gymnasiet eller på komvux. Min gissning är att du läser på komvux. Och i så fall om du fick studiemedel under tiden du läste din kurs på 100% i vilken du fick F, då kommer CSN ge avslag på din nya ansökan om studiemedel. Kravet på studieresultat gäller (läs information på CSN´s webbplats, snabblänk ovan) men om du har läkarintyg eller intyg från en psykolog eller kurator om hälsotillståndet eller några speciella omständigheter som gjorde att du tillfälligt hade nedsatt studieförmåga, då kanske kan CSN göra ett undantag. Skicka i så fall de dokument som bekräftar detta + ett personligt brev där du förklarar omständigheterna kring varför du inte kunde uppnå godkänt betyg i kursen - samtidigt som du skickar din ansökan om studiemedel till CSN. Jag vill också råda dig undersöka möjlighet att göra prövning i den kursen i vilken du fick F. Om du får godkänt betyg på prövningen, så kanske kan CSN anse att dina studier var inte "förgäves" utan du skaffade dig kunskaperna som gjorde att du kunde få godkänt betyg på prövningen, och i så fall kanske kan du få ett positivt beslut från CSN för nästa studieperiod som du söker studiemedel för.

    Studie- och yrkesvägledare