Hanna

    Hej! Jag vill läsa gymnasium lärarprogrammet inriktning geografi, religion/samhällskunskap, religion/geografi, matematik i Stockholms Universitet. Jag gick ut vård och omsorgsprogrammet, har läst sam 1a1 + 1a2, naturkunskap 1, engelska 6, historia 1a1, vilka mer ämnen behöver jag ha för att komma in i programmet jag vill?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    i Grundläggande behörighet till högskolestudier i Sverige ingår det också att ha godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk 2 och 3.
    Har du EXAMENSBEVIS? Om du har ett Studiebevis, behöver du antingen söka till folkhögskolans Allmän kurs eller till komvux och på komvux läsa mot examensbevis.
    Studiebevis ger inte grundläggande behörighet.

    Särskild behörighet
    Särskild behörighet inför utbildning Lärare i matematik är - godkänt betyg i Matematik 4.
    Särskild behörighet inför utbildning Lärare i samhällskunskap - godkänt betyg i Samhällskunskap 2.

    I varje programbeskrivning finns det oftast uppgift om SÄRSKILD BEHÖRIGHET. och det är just de kurserna med godkända betyg som man i så fall måste ha.
    För övrigt, krävs det alltid Grundläggande behörighet till alla högskoleutbildningar.

    • : Ja men det har jag godkänt i, men behöver jag läsa mer? Exempelvis historia 1a2 eller något annat ämne?
    • Julia :

      Särskild behörighet till det här programmet - su.se/sok-kurser-och-program/lsamy-gygh - inkluderar Historia 1b (eller 1a1 och 1a2), Samhällskunskap 1b (eller 1a1 och 1a2) och även Matematik 2 (2a eller 2b eller 2c).

    • Julia : Gymnasielärarprogram utbildad till lärare i 2 ämnen: och Särskild behörighet beror just på Vilka dina 2 undervisningsämnen blir.
    • : Jag skrev ju där ovan, men om till exempel Geografi och Religionskunskap, vilken behörighet behöver jag ha då?
    • Anna : Om det programmet - se https://www.su.se/sok-kurser-och-program/luhsy-gyrg-1.412934?semester=VT20&eventcode=77732 och särskild behörighet till det är: Engelska 6, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2, Historia 1b alt 1a1+1a2 och Matematik 2a eller 2b eller 2c (Områdesbehörighet 6C eller A6C).
    • Anna :

      Eng6 ingår för dig i Grundläggande behörighet också. De övriga kurser, alltså i samhällskunskap, historia och matte - måste du ha godkända betyg i, också. Om du i ditt exam.bevis endast har matte 1a, behöver du läsa matte 2 (2a eller 2b eller 2c). Du kan också få hjälp av SYV på komvux; ta med dina betyg och gå prata med honom/henne.

    • : Jag har läst matematik 2a, men kommer jag komma in om jag har godkänt i alla kurser? Jag förstår inte riktigt vad områdesbehörighet betyder. Jag har gått vård och omsorg och har en annan områdesbehörighet, kommer jag fortfarande in ändå?
    • Anna : Alla behöriga sökande Konkurrerar om plats. Områdesbehörighet beror inte alls på vilken utbildning du gick, utan områdesbehörighet är en lista på de kurser som du måste ha godkända betyg i. Du kan helt glömma "områdes behörighet" som begrepp. Tänk bara på att du har godkända betyg i alla de kurser som krävs för Särskild behörighet. Att du kommer in eller inte - beror på om 1. du är eller blir Behörig; 2. som behörig konkurrerar du om plats på utbildningen; 3. om du vinner i konkurrensen, kommer du in, annars - inte.
    Läs alla kommentarer