Emma
    Hej! Nu är det inte långt kvar tills jag måste söka in till gymnasiet och jag vet inte vad jag ska göra. Jag har ingen aning om vad jag vill göra i framtiden och det gör det så sjukt svårt att bestämma sig. Jag har i snitt bara A och B i betyg och just nu 310 poäng. Jag har det väldigt lätt för mig och därför tycker många att jag verkligen borde satsa och göra något "bra" av mitt liv. Själv är jag väldigt intresserad av estetlinjerna bild och formgivning eller musik. Jag målar väldigt mycket och spelar flera instrument. Jag får hela tiden höra av folk att om jag väljer estet så "kastar jag bort mitt liv" och "kastar bort mina betyg". Jag är fullt medveten om att det är svårt att bli något på estet och jag vill helst inte läsa om efter gymnasiet. Samtidigt är jag intresserad av både samhäll- och naturlinjerna. Jag har väldigt lätt för ämnena och tycker att det är intressant. Jag vet också att jag har mycket mera valmöjligheter om jag läser något av detta. Min fråga är vad ska jag göra och hur ska jag tänka? Är jättetacksam för svar!
    Bonusfråga: när väljer man inriktning på natur? Är det när man gör valet eller efter en termin eller något sånt?
    /Emma

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag möter ofta inställningen att man "slösar" bort sina bra betyg genom att inte gå någonting annat än Natur eller Sam. Jag brukar dock alltid säga att man ska välja med hjärtat och magkänslan här och nu mer än att tänka på nyttan av något man inte vet i framtiden. Man brukar klara av gymnasiet mycket bättre då. Du väljer inte för livet - du väljer för tre år fram i tiden! Du kommer ändra riktning, intressen, tycke och smak många gånger i livet -spänn av och gå det du tror är bäst för dig just nu!

    Många säger att man inte vill läsa om eller komplettera men de som gör det kan ofta tycka det var värt att göra det eftersom de hade en fantastisk tid på gymnasiet. Går du Estet kan du dessutom få en alldeles utmärkt behörighet till olika samhällsvetenskapliga program/kurser på högskolan - komplettera med Matte 2 eller till och med Matte 3 inom gymnasiets valbara kurser så förstärker du den ytterligare och får exakt samma behörighet och lite till! Estetiska programmet är fiffigt på det viset.

    Ska du välja Natur så ska du inte bara välja av nytta utan för att du verkligen gillar matte, fysik, kemi och biologi och är beredd att spendera mycket tid med dessa ämnen - även under din fritid. Du ska också vara van eller åtminstone vara mentalt beredd på den snabba studietakten i dessa kurser. Detsamma gäller för Sam. Fundera på detta. Att känna lust och motivation för den gymnasieutbildning man väljer - det brukar vara det bästa sättet att gå gymnasiet och ha glädje av sin utbildning även efter studenten.

    Det kan vara lite olika hur du väljer inriktning - en del skolor vill att du väljer inriktningen direkt - en del inte. Du läser ändå aldrig inriktningsämnen förren andra året. /Lena, Syv