Sofia

    Hej, jag går just nu 2an på gymnasiet (teknikprogrammet) och läser bland annat fysik 1. I denna kurs har jag fått f på ett prov hittills och resten har jag fått E på. Det har nu blivit dags för mig att välja vilken programfördjupning jag vill gå, där det antingen är praktisk eller teoretisk inriktning. Jag vill gärna gå den teoretiska inriktingen och då läsa bland annat fysik2. Är detta möjligt eller kommer jag inte klara kursen med tanke på hur det gått för mig i fysik1?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    jag vill råda dig prata med din lärare i fysik. Fråga om hen tycker att du riskerar få F i kursen fysik1a; om du skulle få F i kursen fysik1a, så är det (konstigt nog) ändå inte förbjudet för dig att läsa högre kurs, fysik2, men förkunskaper kommer då att saknas och chansen att få godkänt betyg i fysik2 är i så fall rätt så liten.
    Om du får godkända betyg i alla andra kurser men F i fysik1a och fysik2, då kan du ändå få ut examensbevis. Du blir i så fall behörig, allmänt, till högskoleutbildningar men inte till de utbildningar som specifikt kräver fysik.

    Vänligen
    ANNA

    • : Okej, tack för svar!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!