Hanna

    Hej! Jag är en nittonårig tjej som tar studenten nu till sommaren. Min stora mål är att komma in på juristprogrammet i Lund redan nu i höst. Mina betyg ligger möjligtvis på gränsen till att komma in (20,49). Jag undrar därför om det är sannolikt att jag skulle komma in? Jag har läst och hört om personer som kommit in med lägre meritpoäng än det som står på t.ex. UHR:s sida, så har jag kanske en chans?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    gör ansökan även till andra orter (om du - i värsta hand - kan tänka dig läsa på andra lärosäten än just Lunds universitet). Hur högt antagningsgränserna hamnar nästa gång är det ingen som vet. Att någon har kommit in med lägre meritvärde än vad som visas i antagningsstatistiken kan, möjligtvis hända (men enligt min erfarenhet är mycket ovanligt): det som t.ex kan hända är att när antagningen (inklusive urval 2) är genomförd och utbildning har t o m börjat, att någon hoppar av och lärosätet tar in någon från reservkön som stor som RESERV nr.1 på den studieplatsen som har befriats och detta kanske inte speglar sig i antagningsstatistiken.
    Ett annat alternativ är att om utbildningen öppnar för AU, alternativt urval (vilket är frivilligt för utbildningen att göra) och antar i så fall på "andra meriter" än endast meritvärde och resultat från högskoleprovet. Se om den utbildning du är intresserad av kommer ha AU (fråga antagningsgruppen på Lunds universitet) och sök i så fall i AU också. Om vad AU är och hur det kan gå till vid ansökan i AU var god läs på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola

    Studie- och yrkesvägledare