Alice

    Hej, jag läser komvux på Utvecklingscentrum i min hemkommun (det fanns inte som alternativ i medlemsuppgifterna). Tog studenten 2017 i Hotell & Turism programmet utan en examen. På komvux har jag läst och blivit godkänd i Svenska 2, Svenska 3, Privatjuridik, Biologi, Matematik 2b, religionskunskap 2, sociologi, Samhällskunskap 1a2 och Naturkunskap 1a2. Jag vill läsa psykologprogrammet men om jag har förstått det rätt kommer endast Matematiken och samhällskunskapen att räknas med i min ansökan? Läser för tillfället matematik 3c men undrar om det finns andra kurser jag kan läsa för att öka mina chanser till psykologprogrammet. Sedan har ju jag läst kurser (dem ovan) som inte gäller för HT-programmet och har dessutom underkänt i gymnasiearbetet. Har med andra ord inte en framtida examen från en gymnasieinriktning och undrar om jag ens kommer få en giltig examen av de kurser jag läst i dagsläget? Kan jag behöva göra prövningar på HT-programmets samtliga kurser för att dels öka jämförelsetalet och dels för att få en legitim examen? Oerhört tacksam för svar. Med Vänliga Hälsningar, Alice

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Alice,
    varför läser du matematik 3c och inte 3b?
    Har du gjort planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux? Det rekommenderar jag att du gör.
    Du behöver få ut examensbevis. I Examensbevis från komvux får diverse olika kurser ingå, sammansättningen av kurser är mycket friare än den på gymnasiet. Dock är godkänt betyg i gymnasiearbete - ett av de absoluta kraven för att kunna få ut examensbevis.
    *********

    Högskoleprovet är frivilligt att göra, men det rekommenderar jag också att du gör.

    Att komma in på en viss utbildning (t.ex på psykologprogrammet) kan tyvärr inte garanteras.
    Försök uppfylla kraven för examensbevis och ha godkända betyg i samhällskunskap 1b och matematik 2 (som är kurserna som krävs för särskild behörighet till psykologprogrammet). Som behörig sökande kommer du kunna delta i konkurrensen om utbildningsplats. Försök få så höga betyg i de kurser du läser.
    Du kan också, om du vill, kika på andra yrken - t.ex SYV, psykologisk coach, socionom och lärare i psykologi.

    Studie- och yrkesvägledare