Karing
    Hej! Jag läser nu det andra året på gymnasiet, och har som plan att ansöka till handelshögskolan i Stockholm i framtiden - dem har däremot behörighetskrav på moderna språk 3, vilket är en merit jag inte besitter eftersom jag valde att läsa kinesiska 1.

    Då undrar jag vad som kommer att hända med kinesiska 1 vid ansökan om jag har kompletterat till moderna språk 3 via komvux. Kommer dem betygen att bytas ut med varandra eller hur går det till ?

    Räknas kinesiskan ändå med i snittet? eller byts kinesiskan helt och hållet ut med tyskan när man beräknar snittet?

    Något som kan vara bra att notera (?) är att HHS inte tillämpar meritpoäng.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    HHS i Sthlm är en icke-statlig högskola och gör "lite som de själva vill", kan man säga. :) Därför kan du i stället fråga dem - hur de kommer att göra. :) Som jag vet de gjorde förut var att alla betyg från Examensbeviset räknades in (förutom gymnasiearbetes betyg) + sedan de betygen (också) som man var tvungen att ha för att komplettera och bli behörig. Alltså om HHS håller sig till samma linje som de följde förut, då blir det stor skillnad för dig - om du i slutet av år3 på gymnasiet får ut examensbevis eller studiebevis. Får du studiebevis, kompletterar du sen på komvux till Examensbevis, då kan du förhoppningsvis utesluta kinesiska 1 (men det är också lite upp till komvux i din kommun, komvux kan vägra ge dig plats på kurser om du uppnår möjlighet att ta ut examensbevis och då inkluderar de in kinesiska 1 i alla fall...). I exam.bevis från komvux får inte Idrott1 ingå, det betyget kommer du i så fall "förlora". Reglerna är komplicerade, och så behöver inte icke-statliga lärosäten hålla sig till dem helt och hållet. De kan införa "lite egna regler" och ändra de också ibland.. så hör gärna med HHS hur de planerar att göra i framtiden.