TL

    Hej! Jag vill bli antagen till ett socionomprogram (oberoende av studieort) nu till våren, men behöver komplettera. Min fråga är om jag nu läser matematik 3b och skriver en prövning i engelska 7 för att öka mitt meritvärde, dessa kurser ingick inte i mitt examensbevis, kommer jag även att ingå i urvalsgrupp B2 utöver B1 vid ansökan till högskolan? En ytterligare fråga gällande detta är om jag blir underkänd i en eller i båda kurserna, sänks mitt meritvärde då samt om betyget syns i ansökan till högskolan? Slutligen undrar jag om jag kommer in på ett lärosäte nu till våren kan jag ansöka på nytt till en annan till hösten 2024? Mvh TL

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du kommer in på ett lärosäte nu till våren kan du absolut ansöka på nytt till en annan utbildning till hösten 2024, ja! Det är många som går utbildningar som söker utbildningsplats antingen på en annan utbildning eller på samma utbildning på annan ort; det är helt OK att göra så.
    Om du blir underkänd i en eller i båda kurserna, som inte krävs för behörighet, då sänks inte ditt meritvärde och det spelar ingen som helst roll om betyget F kommer synas på din inloggning på www.antagning.se för att det betyget kommer inte räknas in (det kommer inte påverka ditt meritvärde).
    Du frågar också följande: "Min fråga är om jag nu läser matematik 3b och skriver en prövning i engelska 7 för att öka mitt meritvärde, dessa kurser ingick inte i mitt examensbevis, kommer jag även att ingå i urvalsgrupp B2...?"
    Mitt svar på den frågan är: om du genom en komplettering höjer ditt meritvärde, då kommer du med det högre meritvärde prövas i BII. Att du "läser matematik 3b" betyder inte att du får godkänt betyg. Att du gör prövning i engelska 7 betyder inte heller att du får godkänt betyg på prövningen. Om du får godkänt betyg, då bör ditt meritvärde att höjas (på grund av att de kurserna ger meritpoäng) och eftersom du genom en komplettering höjer ditt meritvärde, kommer du med det högre meritvärde prövas i BII.

    Studie- och yrkesvägledare