Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du behöver inte läsa matte 4, 5 eller fysik 2. De är kurser som inte är obligatoriska för komvux-examen. Min bedömning är att du kan läsa vilka som helst kurser som totalt uppgår till 300 gymnasiala poäng och sedan kunna ta ut komvuxexamen. Om komvux i din kommun erbjuder läsa gymnasiala kurser inom marknadsföring, läs de kurserna i så fall. Det skadar annars inte att boka tid med SYV på komvux för genomgång av dina betyg och planering mot examensbevis, men utifrån den information som finns i din fråga ser jag inte att det skulle bli några problem i fall du har godkända betyg i alla kurser som ingick i NA förutom de tre som du nämnde. Och ingen av de tre kurserna är på komvux obligtorisk. Men du måste "ersätta" de poängen, vilket totalt är 300poäng.
    150 poäng kan du ta F-kurser in i komvuxexamen men det vill jag avråda ifrån, för att det sänker ditt snittbetyg ganska mycket, så försök få lägst E (men helst så höga betyg som möjligt) i 300poäng nya kurser på komvux.

    Studie- och yrkesvägledare