Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du får bäst svar från studievägledare på lärarhögskolorna; de är experter på lärarutbildningar och lärarbehörigheter men jag vill ändå ge dig redan nu viss generell vägledning: du skriver "legitimerad lärare på gymnasiet" men menar du Yrkeslärare på t.ex FS (som är ett av yrkesprogrammen) eller ämneslärare och i så fall i vilka ämnen? Det är olika utbildningar som krävs för att få legitimation. Om Yrkeslärare var god läs på framtid.se/yrke/yrkeslarare och om Ämneslärare - på framtid.se/yrke/ämneslärare
    Yrkeslärare behöver för att få legitimation från socialstyrelsen få ut examen från yrkeslärarprogrammet som är ett 90 hp-program men som ofta ges på deltid, t.ex på halvtid och tar i så fall 3 år att läsa.
    Vad gäller bli ämneslärare så är det en mer komplicerad fråga... jämfört med yrkeslärare där man vet att det är yrkeslärarprogrammet som gäller. De ämnesområden som du har tidigare utbildning och erfarenhet från är inte aktuella för att undervisa på grundskolan (det är i alla fall min uppfattning om saken, men jag är inte expert på just lärarutbildningar); däremot finns det undervisning i ekonomiska ämnen på några av gymnasiets nationella program, men frågan är exakt i vilka ämnen du vill/kan bli behörig lärare i? Givetvis kan du söka till KPU, kompletterande pedagogisk utbildning och se om du kommer in. KPU är ett program á 90 högskolepoäng som oftast ges på deltid, t.ex på halvtid men går kanske också hitta KPU som ges på heltid och tar i så fall tre terminer att läsa. Det är inte otänkbart att KPU skulle kunna ges även på mer än heltid och i så fall kanske man kan bli klar på ett läsår men frågan är om du kommer in på KPU.
    KPU brukar prioritera de som ska bli lärare i flera ämnen och i första hand i "stora ämnen" som t.ex engelska och matematik. Med "stora ämnen" menar jag att de ämnena är obligatoriska på alla gymnasieprogram. Ekonomiska kurser är inte obligatoriska på alla gymnasieprogram; blir man behörig lärare endast i ekonomi då kan man knappast kunna få heltidstjänst på en och samma skola. Rektorer brukar söka anställa i första hand de som är behöriga lärare i flera ämnen.

    Jag är, som sagt, inte expert på lärarutbildningar och lärarbehörigheter (jobbar inte på en lärarhögskola), så därför rekommenderar jag att du tar kontakt med studievägledare på lärarhögskolorna. Du kan också ansöka till KPU och se om du kommer in; du kan samtidigt också söka till yrkeslärarprogrammet och se om du blir bedömd som behörig; saken är den att behörighet till yrkeslärarprogrammet bedöms av en särskild expertgrupp som tittar på de utbildningar och framför allt arbetslivserfarenhet som sökande har och jämför med det som ingår i undervisning på något av yrkesprogrammen på gymnasiet (exempel: siktar man på att bli yrkeslärare på FS där eleverna utbildas för att jobba inom butik-försäljning-E/handel så är det bra att ha mångårig erfarenhet av att ha arbetat som Butikssäljare eller som Säljare/Kundtjänstmedarbetare och helst inom olika verksamheter; detta för att arbetslivserfarenhet måste vara omfattande: både djup men även bred; det finns inte exakta "mått" på antal år eller exakt vilka arbetsplatser man ska ha arbetat på utan man skickar med de Intyg och Betyg man har och inväntar bedömning från expertgruppen som bedömer behörighet till yrkeslärarprogrammet).
    Jag förstår att mitt svar låter som ganska "negativ och avvisande", trots att det råder stor lärarbrist och man tycker att alla som vill bli lärare bör tas emot med öppna armar och få all sort hjälp för att bli lärare. Men de facto så är det tyvärr inte så... Vägen till lärarexamen är lång och ofta även ganska komplicerad (i alla andra fall än när man söker och kommer in på ett helt lärarprogram). Kommer man in på ett helt/färdigt lärarprogram läser man hela programmet mot lärarexamen; den kortaste tiden är 3 år på heltid och då kan man t.ex bli Lärare i fritidshem
    Ämneslärarprogrammen är längre - upp till 5.5 år. Det är också svårt att hitta, inom ämneslärarprogrammet, var man kan bli lärare i lite mer "ovanliga ämnen" som inte är svenska, engelska, matte, historia, samhällskunskap eller idrott.
    Min fasta uppfattning är att det är svårt att hitta i djungeln av lärarutbildningar. Det är också ganska svårt att få generella svar om vilka lärarutbildningar som finns på vilka lärosäten.
    Studievägledare på lärarhögskolorna kan svara om sina egna utbildningar som finns just på deras lärosäte; frågar man om vad som finns på andra lärosäten så svarar de oftast: jag vet inte, jag jobbar inte där. Därför ser det ut som att man bör fråga på samtliga lärarhögskolor. Det låter ganska "vansinnigt" att man ska behöva ställa samma fråga till många olika lärarhögskolor och jämföra deras svar för att hitta passande utbildning... men så verkar det se ut.
    Vi har många ggr påpekat i olika forum och till olika myndigheter att vägen till lärarexamina bör underlättas; i alla fall bör information om alla lärarutbildningar finnas på samma webbplats/hemsida men ingen verkar känna ansvar för att få tillstånd en sådan webbsida eller skapa och betala löner till en expertgrupp som skulle kunna svara om alla olika lärarhögskolornas utbildningar.
    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!

    Studie- och yrkesvägledare